امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

افزایش تقاضا تخم مرغ را گران کرد!

طی دو هفته اخیر شاهد افزایش قیمت تخم مرغ بودیم این در حالی است که بر اساس گفته تولیدکنندگان، کشور با مازاد تولید تخم مرغ رو به رو است.
کد خبر: 7806
زمان انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷ بعد از ظهر -
256 بازدید

اقتصاد خوب:  هنگام رصد بازار و خرید برخی کالاهای اساسی با نوسانات قیمتی مواجه هستیم که محصولات را با دسته بندی ریز و درشت، آنها دارای نرخ‌های متفاوت کرده است. تخم مرغ به عنوان قوت قالب قشر ضعیف جامعه، افرادی که توان مالی خرید گوشت قرمز را ندارند محسوب می‌شود. از سوی دیگر سرانه مصرف تخم مرغ کشور نسبت به متوسط جهانی بالاتر بوده اما این عدد نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر است. البته نباید فراموش کرد مصرف بالای تخم مرغ در کشورهای توسعه یافته به دلیل قدرت خرید پایین مردم نیست بلکه این خوراک غذایی در کنار مصرف گوشت، به تکمیل کننده سفره غذایی افراد مورد استفاده. قرار می‌گیرد. در دو هفته اخیر قیمت تخم مرغ در بازارهای کشور دارای نوسان بسیاری بوده است. محمد مرادی، یکی از فعالان بخش دام و طیور کشور درباره این تنوع قیمتی و نوسان نرخ تخم مرغ به مهر گفت: تنوع قیمتی تخم مرغ مربوط به اندازه آن است. در حال حاضر تخم مرغ به دو شکل به بازار عرضه می‌شود؛ شانه‌ای ۳۰ عددی بدون بسته بندی که ۸۵ تا ۹۰ درصد عرضه تخم مرغ کشور به این شکل انجام می‌شود و ۱۰ تا ۱۵ درصد تخم مرغ‌های تولیدی هم در قالب بسته بندی و البته با قیمت بالاتر عرضه می‌شود.

وی افزود: دلیل دیگر تنوع قیمت‌ها به اندازه تخم مرغ‌ها برمی گردد موضوعی که در سایر کشورها هم شاهد هستیم. تخم مرغ در دنیا بر اساس اندازه گریدبندی می‌شوند؛ بنابراین این ماده غذایی به سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ قابل دسته بندی است.

مرادی با بیان اینکه این دسته بندی ارتباطی به کیفیت تخم مرغ نداشته و کیفیت هر سه گروه یکی است، ادامه داد: تخم مرغ‌های کوچک‌تر مربوط به مرغ‌های جوان‌تر بوده که دارای پوسته محکم‌تری هستند و تخم مرغ‌های درشت‌تر مربوط به مرغ‌هایی است که سن بیشتری دارند. بنابراین بر اساس وزن، قیمت تخم مرغ‌ها چه در واحدهای تولیدی و چه بازار متفاوت می‌شود.

تناسب نداشتن عرضه و تقاضا

بر اساس علم اقتصاد اگر عرضه بیش از تقاضا باشد قیمت‌ها در بازار شکسته و روند نزولی خواهند داشت این موضوع برای تخم مرغ در کشور صادق نبوده و به گفته تولیدکنندگان با وجود اینکه تولید بیش از نیاز بازار است با افزایش تقاضا شاهد گران شدن این کالای اساسی در کشور هستیم. مرادی در این باره اظهار کرد: امسال تولیدکنندگان در نیمه نخست سال محصولات خود را با زیان به فروش رساندند. حذف یکباره ارز ترجیحی قیمت نهاده‌های دامی را افزایش داد اما به دلیل تعهداتی که تولیدکنندگان نسبت به دولت داشتند تولید بدون وقفه ادامه یافت. با وجود افزایش قیمت نهادهای دامی تولیدکنندگان تخم مرغ ناچار بودند با قیمت پایین‌تر از بهای تمام شده محصول خود را عرضه کنند.

این فعال بخش دام و طیور کشور در ادامه سخنان خود به آمار تولید نیاز بازار پرداخت و گفت: تولیدکنندگان با ظرفیت کامل فعالیت داشته و پیش بینی می‌شود آمار تولید تخم مرغ تا پایان سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که این عدد یک رکورد به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه از ابتدای سال با مازاد تولید در کشور مواجه بوده‌ایم، اضافه کرد: میزان تولید تخم مرغ در سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده که تمام نیاز بازار را تأمین کرد.

این فعال بخش طیور گفت: با وجود افزایش قیمت‌ها هنوز نرخ‌ها واقعی نشده و همچنان با جراحی اقتصادی و حذف ارز ۴۲۰۰ بهای تمام شده تولیدکنندگان بالاست.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *