امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

رجیستری آیفون ۱۴ در برزخ تصمیم‌گیری‌ها ماند / برندی که در ایران نماینده رسمی ندارد

همزمان با مطرح شدن ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های پس از آن، ابهاماتی در زمینه چرایی این اتفاق مطرح شد. ابتدا برخی مسؤولان اینگونه توضیح دادند در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی بوده و برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو دچار مشکلاتی هستیم، منطقی نیست برای واردات کالاها از جمله گوشی‌های لوکس ارز نیمایی مصرف شود.
کد خبر: 17628
زمان انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲ قبل از ظهر -
311 بازدید
آیفون 14

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، با عرضه آیفون ۱۴ شایعاتی مبنی بر عدم رجیستری این گوشی به گوش علاقه‌مندان گوشی‌های آیفون رسید. این اتفاق در وهله اول باورکردنی نبود. با اینکه دولت پیش‌تر اعلام کرده بود که قرار نیست سیاست‌های سلبی را با رجیستری پیش بگیرد، اما در نهایت آیفون ۱۴ با همین بازوی دولت، به دست کاربر نرسید یا دست‌کم آن‌طور که باید، نرسید.

در حالیکه استاندارد تلفن های های همراه و دستگاه های ارتباطی وارداتی را تنها سازمان تنظیم مقررات رادیویی می تواند تایید کند؛ اما در واردات و ثبت و سفارش این لوازم اختیاری ندارد؛ اما انتشار خبر مربوط به رجیسترشدن آیفون ۱۴ از سوی رییس سازمان استاندارد، تعجب همگان را برانگیخت که می توانست این اظهار نظر تبعاتی را در پی داشته باشد که در پاسخ به این ادعا دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اذعان داشت که تایید این موضوع ربطی به سازمان ملی استاندارد ندارد و ما نیز از رفع ممنوعیت رجیستری آیفون ۱۴ خوشحال می شویم، اما در حال حاضرغیرممکن است.

با توجه برای واردات تلفن همراه باید ثبت و سفارش در سامانه جامع تجارت صورت بگیرد و سپس با وارد شدن به پروسه واردات و رسیدن کالا به گمرکات کشور سازمان تنظیم مقررات رادیویی تنها می تواند اظهار نظر کند که آیا این کالا استاندارد لازم برای ورود به کشور را دارد یا خیر؛ اما در بحث واردات آن هیچ دخالتی ندارد بر این اساس اما در جلسه ای رییس سازمان استاندارد از رفع ممنوعیت رجیستری آیفون ۱۴ خبر داده که می تواند تبعاتی را در پی داشته باشد.

هیچ برندی در ایران نماینده رسمی ندارد

در این خصوص مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ضمن اشاره به این موضوع که واردات و رجیستری تلفن همراه ارتباطی با سازمان ملی استاندارد ندارد، می گوید: در حال حاضر هیچ برندی در ایران نماینده رسمی ندارد و ایفون نیز از این قاعده
مستثنی نیست.

وی می افزاید: در سال ۹۵ با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صمت مبنی بر عدم محرومیت مردم از کالاها و تلفن های همراه وارداتی نهایتا منجر به صادر شدن مصوبه ای شد که بر اساس این مصوبه اعلام شد که همه شرکت های وارد کننده و حتی اشخاص که کارت بازرگانی داشته و آیتم های وزارت صمت را لحاظ می کنند اجازه واردات دارند.

 

آیفون 14

استاندارد های رادیویی هر کشور با کشور دیگر متفاوت است

به گفته عبقری، سازمان تنظیم مقرررات رادیویی به دلیل سروکار داشتن با جان و سلامتی مردم مسوول پذیرفتن یا رد کردن استاندارد تلفن های همراه وارداتی است که باید با استانداردهای رادیویی ایران مطابقت داشته باشد چراکه استاندارد های رادیویی هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.

وی در ادامه تاکید کرد: به جرات می توان گفت استانداردهای مد نظر سازمان تنظیم مقررات رادیویی یکی از سخت ترین استاندارهای جهان است و بسیار به این موضوع توجه شده که کالایی با کیفیت وارد کشور شود.

عبقری ادامه داد: در حال حاضر در سامانه جامع تجارت، تجار و بازرگانان کالایی با ردیف ایفون ۱۴ ندارند؛ البته تا آیفون ۱۳ ردیف ها باز است اما متعاقب با این موضوع هر کالایی که از راه قانونی ثبت و سفارش و وارد کشور شده است اجازه ریجستری میگیردوچیزی ه نام هزینه ریجستری در کشور وجود ندارد و تنها هزینه وارداتی قانونی باید پرداخت شود.

واردات آیفون ۱۴ از ابتدا ممنوع بود

همزمان با مطرح شدن ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های پس از آن، ابهاماتی در زمینه چرایی این اتفاق مطرح شد. ابتدا برخی مسؤولان اینگونه توضیح دادند در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی بوده و برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو دچار مشکلاتی هستیم، منطقی نیست برای واردات کالاها از جمله گوشی‌های لوکس ارز نیمایی مصرف شود.

از سوی دیگر بعضا و به صورت غیر رسمی مواردی از اینکه احتمال اتصال به اینترنت ماهواره‌ای یکی از دلایل دیگر ممنوعیت واردات آیفون است شنیده شد. دلیلی که کارشناسان آن را تأیید نکردند بلکه معتقد بودند این موضوع واقعیت ندارد و قابلیتی که این گوشی همراه دارد این است در شرایط اضطراری آن هم نه در همه کشورها مانند آمریکا کاربران می‌توانند پیام کمک به شماره‌های اضطراری ارسال کنند تا با یافتن موقعیت به کمک فرد بروند و در همین حد است؛ بنابراین اتصال به اینترنت ماهواره‌ای به عنوان دلیل مطرح شده برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به کشور صحت ندارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل در این خصوص می گوید: از ابتدای رونمایی ایفون ۱۴، واردات این کاال ممنوع بود و با گذشت نزدیک به چهل روز دستورالعمل به مردم اطلاع رسانی شد.

وی افزود: بر این اساس نهایتا با اعلام ضرب الاجلی تا ابتدای اسفند۱۴۰۱، مقرر به ثبت اولیه مسافری شد، بدین شکل که گمرک رسما اعلام کرد تا ابتدای اسفند امکان ورود همراه مسافری ایفون ۱۴ وجود دارد و پس ازاین تاریخ حتی ثبت اولیه این گوشی هم میسر نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، هر چند انتقاداتی نسبت به زمان اعلام ممنوعیت وارد است و بهتر بود این اقدام کمی پیش‌تر از رونمایی مدل جدید آیفون و قبل از ورود این گوشی‌ها به کشور انجام شود، اما با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و لزوم حراست از منابع ارزی، به درستی و بجا بودن اقدام دولت نمی‌توان خدشه وارد کرد.

ضرورت دارد با توجیه کارشناسان و فعالان رسانه‌ای، دلایل اقتصادی اقدام دولت مورد تبیین قرار گیرد و در این صورت قطعاً بدنه اجتماعی واکنش مناسبی در خصوص این قبیل تصمیمات خواهند داشت.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *