امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

کلاهبرداری در کمین کاربران با ترفند واریز سود سهام عدالت

کلاهبرداران سایبری با ارسال پیامک‌هایی تحت عنوان واریز سود سهام عدالت با سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی شهروندان اقدام به برداشت از حساب های بانکی افراد می‌کنند.
کد خبر: 17707
زمان انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ قبل از ظهر -
352 بازدید
بانک

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، ارسال پیامک‌های جعلی یکی از شیوه‌های رایج کلاهبرداری سایبری است که این بار با عنوان دریافت سود سهام عدالت برای شهروندان ارسال می گردد.

در ابتدا پیامکی از سوی مجرمان با یک شماره خصوصی با عنوان “دریافت سود سهام” برای شهروندان ارسال و پس از آن کاربر را از طریق لینک ارسال شده به صفحات فیشینگ هدایت و اقدام به سرقت اطلاعات بانکی افراد می‌کنند.

لینکی به همراه پیامک برای قربانی ارسال می‌شود که با کلیک کاربر روی آن، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که در آن باید کدملی و شماره همراه وارد شود و پس از آن با نمایش عملیات موفقیت‌آمیز، از کاربر خواسته می‌شود جهت دریافت سود سهام عدالت خود، اپلیکیشن مورد نظر را دانلود و نصب کند.

پس از اجازه کاربر به نصب نرم افزار، بدافزاری با نام سهام عدالت در دستگاه قربانی اجرا می‌شود که طی آن اطلاعات دستگاه کاربر به سرور مهاجم ارسال و مجرمین با ایجاد دسترسی به پیامک‌های دریافتی و همچنین دسترسی به تمام مخاطبین اعمال مجرمانه خود را دنبال کرده و از این طریق می‌تواند علاوه بر دسترسی به رمزهای پویا به منظور خالی کردن حساب بانکی، پیامک جعلی را به تمامی مخاطبان قربانی ارسال کند.

کلاهبرداری

در همین رابطه، چندی پیش رییس پلیس فتا البرز نسبت به ترفندهای مختلف کلاهبرداران در فضای مجازی و پیامکی هشدار داد و گفت: کاربران پیامک های مشکوک را از جمله با موضوع سهام عدالت را باز نکنند.

سرهنگ “رسول جلیلیان” گفت: کلاهبرداران سایبری با ترفند ارسال پیامک واریز سود سهام عدالت، اقدام به برداشت از حساب بانکی افراد کرده که کاربران در صورت دریافت چنین پیامک هایی به هیچ عنوان روی لینک کلیک نکنند.

وی اضافه کرد: همچنین مجرمان سایبری با ارسال پیام هایی از طریق شبکه های اجتماعی با عنوان ثبت نام برای دریافت سود ۵۰ میلیون ریالی سهام عدالت یا ثبت نام جاماندگان سهام عدالت کاربران را به صفحات فیشینگ می کشانند.

رییس پلیس فتا البرز گفت: کلاهبرداران نیز با ارسال لینک های آلوده با عنوان سهام عدالت می توانند شماره کاربران را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و حساب بانکی آنان را خالی کنند.

بر اساس این گزارش، واریز سود سهام عدالت؛ کلید واژه‌ای وسوسه انگیز که سرهنگ کارآگاه علی حسینی پیش از این در خصوص کلاهبردارها در این زمینه گفته بود: مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌هایی تحت عنوان سهام عدالت با سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی شهروندان اقدام به برداشت از حساب و یا سوء استفاده از حساب‌های بانکی افراد می‌کنند.

او می‌گوید: با کلیک کاربر روی لینک ارسال شده، دستگاه قربانی هک شده و کلاهبرداران می‌توانند به پیامک‌های دریافتی و لیست مخاطبین دسترسی پیدا کنند. در ادامه، علاوه بر دسترسی به رمزهای پویا به منظور خالی کردن حساب بانکی، پیامک جعلی را به تمامی مد. پیامک‌های حاوی لینک با سرشماره‌های شخصی، بدون شک پیامک جعلی و کلاهبرداری است.

لازم به ذکر است،  پیامک های سازمانی و رسمی از سرشماره های معتبر خاطبان قربانی ارسال می‌کنند.

به گفته او، پیامک‌های معتبر با سرشماره مخصوص ارسال می‌شونر ارسان به لینک هایی که از طریق سرشماره های ناشناس و شخصی ارسال شده مراجعه نکنند.ال می شوند و کاربران به هیچ عنو

مرکز فوریت های سایبری به صورت شبانه روزی فعال است و شکایات مردمی در خصوص جرایم فضای مجازی در کمترین زمان ممکن رسیدگی می شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *