امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

خانه های بورسی؛ طرحی امید بخش یا پوچ؟! / ریسک سرمایه گذاری در مسکن

هرچند طرح فروش متری یا سانتی متری مسکن در نگاه اول می تواند طرح خوبی باشد؛ اما باید در مسیر درست و با ابهام زدایی و اعلام طرح تفضیلی آن جلو برود. باید سازوکار اجرای طرح، چگونگی جذب سرمایه های خرد در آینده، چگونگی تخصیص سود، امکان عملیاتی کردن سرمایه های جذب شده به خرید ملک و آپارتمان مشخص شود.
کد خبر: 17547
زمان انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ قبل از ظهر -
332 بازدید
بورس مسکن

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، مسوولان دولتی هنگام معرفی طرح فروش متری مسکن در قالب صندوق های سرمایه گذاری امید زیادی به خانه دار شدن مردم در بورس برای مردم ایجاد کردند؛ این در حالی است که به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی کمتر مالکی وجود دارد که تمایل به عرضه متری مسکن در بورس داشته باشد. مگر اینکه دولت بخواهد املاک و مستغلات خود را در این طرح عرضه کند.

هرچند طرح فروش متری یا سانتی متری مسکن در نگاه اول می تواند طرح خوبی باشد؛ اما باید در مسیر درست و با ابهام زدایی و اعلام طرح تفضیلی آن جلو برود. باید سازوکار اجرای طرح، چگونگی جذب سرمایه های خرد در آینده، چگونگی تخصیص سود، امکان عملیاتی کردن سرمایه های جذب شده به خرید ملک و آپارتمان مشخص شود. همچنین باید مشخص شود در این طرح اگر سرمایه گذار مبلغی را برای خرید متری مسکن اختصاص دهد مانند دیگر سهام در بورس امکان خرید و فروش دارد یا خیر؟

از سوی دیگر باید مشخص شود امکان واگذاری سهم یا یک یا چند متر مسکن خریداری شده وجود دارد یا خیر. از سوی دیگر باید مشخص شود خرید متری مسکن در آینده قابلیت سرمایه گذاری و اخذ آپارتمان در پروژه هایی که از سوی دولت مشخص می شود را دارد یا خیر؟

در نهایت این طرح زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که بتواند به عنوان یک بسته حمایتی برای سرمایه های خرد عمل کند. به عبارتی ورود مسکن به بورس می‌تواند الگوی حمایتی موفقی برای توانمندسازی اقشار مختلف جامعه باشد به شرطی که دولت از این طرح به‌شدت حمایت کند.

به طور کلی طرح فروش متری مسکن با اجرای درست اقشار مصرفی نیازمند را قادر خواهد ساخت اندوخته خود را وارد این طرح کنند و علاوه بر حفظ منابع مالی خود، از افت ریالی آن جلوگیری کنند. شرط اصلی تحقق این موضوع نیز حمایت جدی دولت از طرح است.

همچنین برای این طرح باید همه نهادهای مرتبط با ساخت‌وساز باهم هماهنگ شوند و همانند جورچین در کنار هم قرار بگیرند. برای همین قبل از اجرای این طرح نیاز است دولت، سرمایه‌گذاران، سازندگان، انبوه‌سازان، نظام‌مهندسی و حتی شهرداری‌ها باهم هماهنگ شوند.

چند روز پیش مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که فروش متری مسکن در بورس کالا به دلیل افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، دنبال می شود. با این روش، خیلی از مردم می توانند به مرور صاحبخانه شوند. هرچند یکی از اصلی ترین اهداف چنین اقدامی، کمک به خانه دار کردن مردم است؛ اما برخی کارشناسان اقتصادی این طرح را پوچ و بیهوده می دانند.

در همین رابطه مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در خصوص فروش متری خانه گفت: طرح‌هایی که مطرح می‌شود تا وقتی که سرمایه گذار نداشته باشد، قابلیت اجرایی ندارد و مردم را خانه دار نمی‌کند، به طور مثال مسکن مهر یا مسکن ملی با مشکل زمین و سرمایه گذار رو به رو است. اگر قرار بود مشکل مسکن با طرح حل شود با طرح ساخت و سازها حل می‌شد.

وی معتقد است این طرح‌ها برای این است که تنش‌های بازار مسکن کاهش پیدا کند؛ اما قطعاً این طرح فروش متری خانه مردم را خانه دار نخواهد کرد.

عده‌ای از کارشناسان اقتصادی و حوزه مسکن نیز موافق این طرح هستند و معتقدند که بحث فروش متری مسکن در واقع یک ابزار چند وجهی و یک مکانیزم برای تأمین نقدینگی پروژه‌های عمرانی است و از یک سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی که دچار چالش تورم است، راهی برای سرمایه گذاری مردم است و حتی شاید بتواند ارزش پول ملی مردم را حفظ کند.

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن در این خصوص می گوید: اوراق سلف راهکار مناسبی برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت است که دوره‌های قبل نمونه آن با نام صندوق‌های مالی شکل گرفته است؛ اما به شکل اوراق سلف تکمیل شده نبود. این فروش اوراق یا همان فروش متری زمین در بورس می‌تواند برخی از پروژه‌های کوچک یا تأمین مالی کند.

چرا سرمایه گذاری در مسکن؟

با توجه به وضعیت تورمی کشور، کسب درآمد از شغل ثابت افراد ممکن است به تنهایی پاسخگوی نیازهای آنان و خانواده‌هایشان نباشد. در نتیجه باید به فکر کسب درآمد از طریق روش‌های دیگر مانند سرمایه‌گذاری در مسکن و دریافت اجاره بها بود که به دانش تخصصی نیاز ندارد. بازار مسکن می‌تواند به‌عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری کم ریسک و حتی بعضا سرمایه گذاری بدون ریسک تبدیل شود.

ریسک سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در مسکن و ملک سرمایه‌گذاری کنند باید با ریسک‌هایی موجود در این بازار آشنا باشند تا بتوانند با اقدامات صحیح ریسک سرمایه‌گذاری خود را کم کنند. ریسک‌های سرمایه‌گذاری در مسکن به چند دسته مهم زیر تقسیم می‌شوند:

  • ریسک‌های قراردادی خرید خانه

این ریسک به قراردادهای معاملات مسکن و خطرات ناشی از کلاه‌برداری‌ مربوط می‌شود. با توجه به حقوقی بودن این قراردادها، این ریسک برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید که با خطراتی همچون کلاه‌برداری در قراردادهای پیش‌خرید و … مواجه شوند.

  • سیاست گذاری های دولتی

منظور از سیاست‌های دولت پروژه‌هایی مانند مسکن ملی، مسکن مهر، اعطای تسهیلات خرید مسکن، اخذ مالیات از مسکن‌های خالی از سکنه و… است می‌تواند باعث رونق یا رکود مسکن در یک منطقه یا شهر باشد.

  • عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه مسکن

سرمایه گذاری در مسکن نیازمند داشتن اطلاعات میدانی و تحقیقات است. به‌عنوان مثال برای خرید مسکن یا زمین باید موقعیت ملک، پیشرفت آن در آینده و سایر نکات را بررسی کنید.

  • ریسک‌های غیر سیستماتیک (بلایای طبیعی)

برخی ریسک‌های غیر سیستماتیک مثل زلزله، آتش‌سوزی، سیل، رانش زمین و… در یک منطقه می‌تواند در قیمت مسکن تأثیر گذاشته و بازار مسکن را با اختلال و در نتیجه رکود مواجه کنند.

چگونه مسکن متری بخریم؟!

بر اساس گفته های مسئولان مربوطه، خرید متری مسکن منوط به داشتن کد بورسی است. برای دریافت این کد، ابتدا باید به سامانه سجام مراجعه کرده و ثبت نام کنید. در این سامانه، متقاضی احراز هویت می شود و کد بورسی دریافت می کند.

بعد از آن، نوبت به ثبت نام در یک کارگزاری است. متقاضی باید معاملات خود را از طریق این کارگزاری انجام دهد و حساب بورسی خود را شارژ کند.

علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که ابتدا سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل مبلغ سرمایه گذاری در فروش متری مسکن را اعلام می کند. بنابراین برای خرید متری مسکن، حتما باید حداقل سرمایه را داشته باشید. نکته ی جالب دیگر این جاست که اوراق مزبور، بر اساس متراژ واحدها تعیین شده و زمانی که متقاضی به اندازه کافی اوراق خریداری کرد، می تواند در زمان مشخص، واحد مسکونی را دریافت کند.

خرید و فروش متری مسکن در بورس، یکی از راهکارهای دولت برای خرید مسکن و خانه‌دار شدن مردم است. در گذشته، طرح‌هایی همچون پیش‌فروش مسکن ارائه شده بود که به دلیل افزایش قیمت ناگهانی و شدید مسکن در کشور و همچنین عدم تحویل به موقع واحدها، بسیاری از مردم هنوز صاحب خانه نشده‌اند. با طرح فروش متری مسکن در بورس کالا، مردم می‌توانند به اندازه بودجه موردنظر خود، متراژ معینی از یک واحد مسکونی را خریداری کرده و در زمان تعیین شده واحد خود را از سازندگان تحویل بگیرند. از مزایای این طرح هم می‌توان به نظارت بر سازندگان اشاره کرد. به گونه‌ای که اگر سازنده مسکن را بر اساس قرارداد تحویل ندهد، ملزم به پرداخت خسارت خواهد بود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *