امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

سهامداران خرد در برزخ ماندن یا رفتن از بورس!

این روزها آب و هوای بازار سرمایه مناسب نیست و جذابیتی برای افرادی که نقد نیستند، ندارد. حتی انتشار خبرهای خوب از عملکرد صنایع نیز نمی‌تواند افق روشنی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دهد.
کد خبر: 17901
زمان انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹ قبل از ظهر -
409 بازدید

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، بسیاری از سرمایه‌گذاران در بورس بر اساس یک استعداد! ذاتی برای واردشدن در سقف قیمت و خروج از سرمایه‌گذاری در کف قیمت دارند و در هیاهوی رسانه‌های اجتماعی و هجوم اطلاعات و احساسات، اقدام به خرید سهام در بالاترین قیمت‌ها و فروش آن در کمترین قیمت می‌کنند! واقعا چرا سرمایه‌گذاری‌ به این شکل صورت می‌گیرد و چگونه سرمایه‌گذاران می‌توانند از سرمایه‌گذاری براساس هیجانات و احساسات خودداری کنند؟

اگر از سرمایه‌گذاران پرسیده شود چه هدفی از سرمایه‌گذاری دارند، بیشتر آنها پاسخی ساده خواهند داد: آنها خواهان سود هستند. گرچه پاسخ آنها واضح به نظر می‌رسد اما به احتمال قوی حقیقت نیست. در درون هریک از ما، خواسته‌هایی وجود دارد که همیشه ابراز نمی‌کنیم و یا حتی از وجود آنها بی‌اطلاعیم. بیشتر ما وقتی درباره پول و سرمایه‌مان تصمیم‌گیری می‌کنیم، به جای اینکه واقعا به قصدی که داریم عمل کنیم (کسب سود) معمولا به دنبال این هستیم که آن احساسات درونی را ارضا کنیم. اما عدم اطلاع از این خواسته‌های نهفته در درون، می‌تواند باعث شود به سمتی هدایت شویم که خطاهای ویرانگری در سرمایه‌گذاری مرتکب شویم و هم از لحاظ احساسی و هم از لحاظ مالی ضربه ببینیم.

برای مثال ممکن است؛ در حالیکه معاملات‌مان سودده نیست، بطور مداوم به معاملات سهام و به جای اینکه سرمایه‌گذاری را یک عمل هوشیارانه مالی تلقی کنیم، اینکار را به چشم یک بازی لذت‌بخش ببینیم. در سمت دیگر، احتمال دارد ریسک‌های معقولی که برای کسب سود بالاتر در بازار باید آنها را قبول کنیم را نپذیریم و وارد معامله نشویم فقط به خاطر اینکه از فقیر شدن و از دست دادن سرمایه هراسان هستیم. شاید هم از فروش سهامی که قیمت آن سقوط کرده خودداری می‌کنیم چون می‌خواهیم همچنان امیدوار بمانیم که قیمت آن بالاخره رشد خواهد کرد و مجبور نخواهیم بود به شکست خود اعتراف کنیم.

بر اساس این گزارش، این روزها آب و هوای بازار سرمایه مناسب نیست و جذابیتی برای افرادی که نقد نیستند، ندارد. حتی انتشار خبرهای خوب از عملکرد صنایع نیز نمی‌تواند افق روشنی را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دهد. به عنوان نمونه انتشار گزاش خوب صنعت پالایش در هفته گذشته بود که تنها آن هم نه به اندازه درصد کامل، اندکی رونق را به بورس برگرداند رونقی که بیشتر از یک روز نبود و زیرک‌های بورس، این روز را فرصتی برای خروج پول قلمداد کردند. آمارهای افزایش خروج نقدینگی در روز چهارشنبه گذشته که چند برابر روز سه‌شنبه گذشته بود نیز به نوعی همین اظهارنظرها را تایید می‌کند.

بورس در آخرین روز هفته گذشته

بازار سرمایه هفته گذشته در حالی با رکود چند ماهه خود دست و پنچه نرم کرد که هفته گذشته عرضه اولیه هم نبود. اظهارنظرهایی نزد گروهی از فعالان بازار سرمایه وجود دارد که عرضه‌های اولیه در زمان رکود، اوضاع را بدتر می‌کند. حال بورس این روزها به گونه‌ای است که گروهی از فعالان بازار سرمایه هر سبزشدن را فرصتی برای خروج می‌دانند.

به عنوان مثال شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنیه گذشته با ریزش ۰.۳۸ درصدی همراه شد و به سطح ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحدی رسید. نماد وبملت بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل و خودرو و اخابر بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل گذاشتند.

شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات ریزش ۱.۰۱درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز به ۴۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

از این مقدار ۲۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به بورس، ۱۲۰۰ میلیارد تومان متعلق به بازار فرابورس و ۵۵۰ میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.

حقیقی‌ها در پایان معاملات ۷۵۰ میلیارد پول از بازار بورس خارج کردند. سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۶‌ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۹.۹میلیون رسید.

بورس

روزهای کم رمق بورس

شاخص کل بورس هفته گذشته نوسانی از ۲ میلیون و ۱۹هزار واحد تا ۲میلیون و ۲۳هزار واحد داشت. به عبارت دیگر، حدود ۴هزار واحد افزایش یافت، اما آمارهای ارزش معاملات خرد و مقدار ورود و خروج نقدینگی در اندازه‌های یک بورس قابل اعتنا نبود.

شنبه ۶۲۸ میلیارد تومان خروج پول و ارزش معاملات خرد حدود ۳.۷ همت تومان بود. خروج پول حقیقی در یکشنبه نیز ادامه یافت و به ۴۶۲میلیارد تومان رسید همچنین ارزش معاملات خرد نیز کمتر شد و به ۳.۲ همت تومان رسید.

خروج پول حقیقی روز دوشنبه نیز ۱۶۷میلیارد تومان ثبت شد اما ارزش معاملات خرد با اندکی افزایش به ۳.۸ همت تومان رسید.

میانه هفته و همزمان با گزارش‌های بارگزاری‌شده در کدال از سوی شرکت‌ها اندکی جذابیت بورس افزایش یافت و سبب شد روز سه‌شنبه خروج پول حقیقی به ۱۴۶میلیارد تومان برسد و ارزش معاملات خرد به ۳.۸۸ همت تومان رسید.

 

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *