امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

کلاهبرداری با پیامک جعلی ثنا

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری فردی که با ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا، اقدام به کلاهبرداری از مردم کرده بود، خبر داد.
کد خبر: 18202
زمان انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ بعد از ظهر -
175 بازدید
کلاهبرداری

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: چندی پیش و به دنبال مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتای تهران بزرگ و اعلام شکایت مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌شان، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت و مشخص شد که در تمامی این موارد، حساب شکات، پس از دریافت پیامک جعلی سامانه ثنا و ابلاغ قضایی و مراجعه افراد به لینک درج شده در پیامک جعلی خالی شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه افراد سودجو همچنان با این ترفند از مردم سوءاستفاده می‌کنند، گفت: در این ترفند با عنوان سامانه «ثنا»، عده‌ای از مجرمین سایبری با طراحی و ارسال پیامک حاوی یک لینک آلوده به بدافزار فیشینگ، کاربران را ترغیب به ورود به سامانه و مشاهده ابلاغیه قضایی خود در ازای واریز وجوه اندک می‌کنند که در نهایت به کلاهبرداری از آنان منجر می‌شود.

معظمی گودرزی با اشاره به افزایش تعداد شکات به بیش از ۲۰ نفر در روند رسیدگی به پرونده ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا پایتخت بلافاصله اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و با تلاش شبانه روزی و بهره گیری از روش‌های فنی و علمی موفق شدند ردپای مجرم را شناسایی کرده و به هویت این شیاد دست پیدا کنند. در نهایت پرونده وارد مرحله عملیاتی شده و این مجرم پس از تشریفات قضایی در یکی از مناطق جنوبی تهران در مخفیگاه خود دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا منتقل شد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به انجام بازجویی از متهم دستگیر شده، گفت: این فرد در جریان بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و گفت که در متن پیامک ارسالی کاربران را تهدید کرده بود که در صورت عدم مراجعه به لینک مذکور و رویت ابلاغیه، حکم جلب برایشان صادر خواهد شد. همچنین بررسی‌ها نشان داد که این فرد با این روش بیش از پنج میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری کرده است.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با تاکید بر اینکه مهمترین عامل پیشگیری از این نوع کلاهبرداری، افزایش آگاهی در این خصوص است به شهروندان توصیه کرد: مردم نباید به پیامک های ناشناس که دارای لینک هستند توجه کنند و دقت داشته باشند که هیچ سازمان رسمی و حاکمیتی از جمله قوه قضائیه با شماره‌های شخصی برای افراد پیامک ارسال نمی کند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *