امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

بازار در انتظار معجزه مرکز مبادله ارز و طلا

قیمت دلار در آخرین روز هفته نیز افزایش داشت. معامله‌گران که با وعده‌های نهاد پولی کشور منتظر معجزه‌ مرکز مبادله ارز و طلا بودند همچنان به کاهش قیمت این اسکناس آمریکایی امید دارند.
کد خبر: 11680
زمان انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷ بعد از ظهر -
220 بازدید
ارز

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، قیمت دلار در آخرین روز هفته نیز افزایش داشت. معامله‌گران که با وعده‌های نهاد پولی کشور منتظر معجزه‌ مرکز مبادله ارز و طلا بودند همچنان به کاهش قیمت این اسکناس آمریکایی امید دارند.

قیمت دلار امروز نوسان افزایشی داشت. دیروز نیز در مرکز مبادله ارزی قیمت دلار ۱۵۱ تومان بیشتر از روز چهارشنبه معامله شد و در بازار معاملات آزاد و بازارهای موازی نیز این اسکناس آمریکایی در روند صعودی قرار داشت.

همزمان با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا،‌ عرضه دلار به صرافی‌ها و فروش دلار توافقی متوقف شد.

این دو رویداد، آشفتگی در بازار ارز و رشد تقاضا را در پی‌ داشت. به نظر می‌رسد هراس مردم از کاهش ارزش دارایی‌های ریالی‌شان باعث شده به بازار دلار و طلا با چشم دارایی‌ رزرو نگاه کنند و همین دیدگاه و نگرانی برای آینده، سطح تقاضا را افزایش داده است.

 

مبادله ارز و طلا

تحلیلگران بازار ارز معتقدند دسته‌ای از عوامل سیاسی و اقتصادی بر قیمت ارز تاثیرگذار است؛ آنها می‌گویند عامل تحریم‌ها، چشم‌انداز اقتصادی و رکود تورمی،‌ انتظارات تورمی، ریسک‌های سیاسی و پیش‌بینی ناپذیری، تغییرات زیاد سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، صادرات غیرنفتی و تراز تجاری بر رشد قیمت دلار موثرند.

شکل‌گیری انتظارات تورمی مثبت ریشه در مذاکرات هسته‌ای برجام دارد و بسیاری از کارشناسان و معامله‌گران تاکید می‌کنند که در حال ‌حاضر چشم‌انداز مذاکرات تیره‌تر از چند ماه قبل است.

با وجود رکود تورمی پنج‌ سال گذشته به نظر می‌رسد دیدگاه تحلیلگران اقتصادی برای سال آینده چندان مثبت نباشد. آنها معتقدند با وجود تحریم‌ها، کشور از شرایط تورم خارج نمی‌شود و به طور بنیادی التهابات ارزی همچنان ادامه دارد. توجه به این نکته ضروری است که در کشورما استهلاک نیز بیشتر از سرمایه‌گذاری است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *