امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

تولید برنج سالمتر با لشگر مورچه‌ها

نتایج یک پژوهش بین المللی نشان داد که فایده مورچه‌ها برای مزارع، به ویژه شالیزار‌ها بسیار بیشتر از سموم و آفت کش‌های شیمیایی است.
کد خبر: 9776
زمان انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲ قبل از ظهر -
478 بازدید

افتصاد خوب: پژوهش‌های جدید نشان داده است که وجود مورچه‌ها در مزارع می‌تواند محصولات زراعی را از آسیب آفت‌ها و به ویژه مضرات آفت کش‌های شیمیایی محافظت کند.

بر اساس این مطالعه گسترده بین‌المللی که با مشارکت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی چندین کشور انجام و نتایج آن در نشریه roceedings of Royal Society B منتشر شد، بسیاری از گونه‌های مورچه‌ها در مقایسه با آفت کش‌های شیمیایی، کارایی بهتر و یا دستکم مشابهی دارند.

این پژوهش می‌افزاید که حتی استفاده تعمدی از مورچه و انجام اقداماتی مانند تهیه و انتقال کلونی‌ها به مزارعی مانند مزارع برنج، هزینه بسیار کمتری نسبت به استفاده از آفت‌کش‌ها دارد.

علاوه بر این، مورچه‌هایی که بطور طبیعی برای استفاده از دانه‌ها و غلات به مزرعه می‌آیند نیز، از محصولات در برابر آفاتی مانند کرم و حشرات محافظت می‌کنند. ضمن اینکه تونل‌های هزارتوی مورچه ها، همچون مسیر‌های هوادهی به خاک عمل می‌کنند و به ریشه محصول کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری در اختیار داشته باشند.

این پژوهشگران عملکرد ۲۶ گونه مورچه را در چندین مزرعه در نقاط مختلف جهان بررسی کردند و دریافتند که این مخلوقات به ظاهر کوچک، می‌توانند “موهبتی بزرگ” و بسیار امید بخش در مبارزه با آفات و یاریگر انسان در تولید غذای سالم باشند.

نکته جالب توجه این که؛ مورچه‌هایی که به روش چوپانی از برخی شته‌ها و مگس‌های سفید محافظت می‌کنند تا از شیره تولید شده آن‌ها استفاده کنند، در صورت دسترسی به منابع شیرین جایگزینی مانند یک مخزن کوچک عسل یا شهد، چوپانی را کنار می‌گذارند.

در بخش مقدماتی این مطالعه ذکر شده است که این روش مبارزه با آفات، ایده جدیدی نیست و باغداران و پرورش کنندگان مرکبات در چین، قرن‌ها پیش در کنترل بیولوژیکی آفات با استفاده از مورچه‌ها پیشگام بوده اند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *