امروز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

حذف خودروی پاک از واردات خودرو

عقب‌نشینی محیط زیستی ورود خودرو‌های خارجی توسط دولت، در شرایطی سوال‌برانگیز شده است که برخی کارشناسان این اقدام را در راستای تسهیل واردات از سوی دولت می‌خوانند.
کد خبر: 7114
زمان انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵ قبل از ظهر -
268 بازدید

اقتصاد خوب: آنچه مشخص است دولت اولویت واردات را به خودرو‌های اقتصادی داده حال آنکه با حذف الزام رعایت استاندارد‌های روز اروپا در عمل میزان آلایندگی این خودرو‌ها را نادیده گرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، با گذشت حدود سه ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، به نظر می‌رسد دولت به تدریج از شرط‌و‌شروط ورود خارجی‌ها که در آیین‌نامه یا در قوانین دیگر بر آن تاکید شده در حال عقب‌نشینی است. در همین راستا روز یکشنبه، هیات وزیران مصوبه‌ای داشت که مطابق آن الزام خودرو‌های وارداتی با استاندارد یورو۵ و یورو۶ و رعایت استاندارد روز اروپا حذف شد.

با اوج‌گیری آلودگی هوا در کلانشهرها، بحث آلایندگی خودرو‌ها نیز دوباره داغ شده است. نهاد‌های مختلف، از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست، این روز‌ها انتقادات شدیدی به آلایندگی خودرو‌ها وارد می‌کنند.

یکی از راه‌هایی که در سطح جهان برای مقابله با این موضوع پیش گرفته می‌شود، رعایت استاندارد‌های تولید خودرو برای کاهش تولید آلایندگی است؛ موضوعی که البته همیشه محل اختلاف بین تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو با دولت و به‌خصوص سازمان حفاظت از محیط زیست بوده است.

در همین راستا از سال‌ها قبل دولت استاندارد‌های الزام‌آوری را برای خودرو‌هایی که در کشور تردد دارند در نظر گرفته بود. «آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها» قانونی است که در این مورد برای استاندارد آلایندگی خودرو‌ها تعیین‌تکلیف می‌کند.

ماده چهار این آیین‌نامه حداقل حدود مجاز آلایندگی خودرو‌های تولید داخل و وارداتی را تعیین کرده است. مطابق این ماده قانونی، خودرو‌های غیردیزلی از ابتدای تدوین این قانون، یعنی از سال ۹۶ تا ابتدای سال ۹۸، باید از استاندارد یورو۴ تبعیت می‌کردند.

در دوره تقریبا سه‌ساله‌ای که از ابتدای سال ۹۸ شروع شد و به انتهای سال ۱۴۰۰ ختم شد نیز استاندارد الزامی برای خودرو‌ها یورو۵ بود. اما بعد از آن تاریخ دیگر استاندارد خاصی تعیین نشده و قانون‌گذار تاکید کرد استاندارد روز اروپا باید در مورد خودرو‌های تولیدی و وارداتی در ایران رعایت شود؛ قانونی که البته تاکنون در مورد خودرو‌های داخلی چندان کارگر نبوده و رعایت نشده است.

با‌این‌حال مرور سابقه واردات خودرو نشان می‌دهد دولت در مورد خودرو‌های وارداتی این موضوع را با سخت‌گیری بیشتری دنبال می‌کرد، به شکلی که بار‌ها خودرو‌های وارداتی در گمرکات کشور به علت عدم‌رعایت استاندارد آلایندگی رسوب می‌کردند. اما گویا دولت سیزدهم عقب‌نشینی محسوسی در این مورد کرده، به صورتی که حتی ماده آیین‌نامه‌ای که واردکنندگان را ملزم به واردات خودرو‌هایی با رعایت استاندارد آلایندگی اروپا می‌کرد هم حذف کرده است.

احتمالا محدودیت مالی مهم‌ترین علت اخذ چنین تصمیمی از طرف هیات وزیران بوده است. در واقع سقف یک‌میلیارد‌یورویی برای کل واردات خودرو و سقف ۲۰هزار یورویی برای قیمت هر خودروی وارداتی دولت را بر آن داشته که به‌رغم آسیب‌های محیط زیستی، با در اولویت قرار دادن واردات خودرو، خودرو‌های ارزان‌تری بتوانند وارد کشور شوند.

البته عقب‌نشینی دولت تنها ختم به قواعد واردات خودرو (حذف استاندارد آلایندگی) نمی‌شود، چرا که به نظر می‌رسد آیین‌نامه‌ای که تنها سه ماه از ابلاغ آن گذشته نیز با تغییراتی روبه‌رو شده است. چندی پیش که در دو مرحله نام شرکت‌های مجاز به واردات خودرو اعلام شد، بیشتر ۱۲ شرکتی که نام آن‌ها در فهرست شرکت‌های حائز شرایط واردات خودرو بود، تولیدکننده خودرو بودند.

علت این امر از طرف وزارت صمت شرط انتقال فناوری بود که در بند هشت آیین‌نامه واردات خودرو و بند دو قانون ساماندهی صنعت خودرو به آن اشاره شده است. وزیر صمت نیز در اظهارنظری گفته بود برخی از واردکنندگان قدیمی خودرو این شرط را برآورده نمی‌کنند. با‌این‌حال اخباری که به گوش می‌رسد حاکی از عقب‌نشینی احتمالی دولت در این رابطه است. به نظر می‌رسد برخی از واردکنندگان قدیمی خودرو که تولیدکننده هم نبوده‌اند اکنون مجاز به واردات خودرو شده‌اند و در این زمینه توافقاتی با وزارت صمت داشته‌اند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *