امروز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب
حاشیه‌نگاری از جلسه جنجالی علیرضا زاکانی در دانشگاه شریف

روز شلوغ زاکانی در دانشگاه شریف

علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز سه‌شنبه با حضور در سالن جابربن حیان دانشکده شیمی دانشگاه شریف در آئین گرامیداشت ۱۶ آذر و روز دانشجو شرکت کرد و به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد.
کد خبر: 7222
زمان انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸ بعد از ظهر -
285 بازدید

اقتصاد خوب: در این مراسم علیرضا زاکانی علاوه بر شهردار تهران یک سیاستمدار موثر کشور معرفی و اعلام شد که نه تنها در مورد مسائل تهران بلکه در مورد ۴۳ سال گذشته پس از انقلاب اسلامی از وی پرسش‌هایی مطرح خواهد شد که در ابتدای جلسه کاغذهایی برای طرح پرسش از زاکانی در میان دانشجویان توزیع شد.

اما نماینده بسیج دانشجویی با انتقاد از نحوه انتخاب زاکانی در شهرداری تهران گفت: قطعا در انتخاب شما و برخی مسئولان دیگر پرسش‌های جدی وجود دارد. بودجه شهرداری تهران ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده که از برخی وزارتخانه‌ها بیشتر است. شما با این نهاد چاق و بعضا ناکارآمد می‌خواهید چه کنید؟ در این ایام شهر توسط برخی اغتشاشگران و نه معترضان خسارت بسیاری دیده، لذا برای حوزه بودجه‌ای شهر چه تصمیمی دارید؟

در ادامه جلسه، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر دوری نمایندگان مجلس از گرفتن مسئولیت‌ها و فراموشی این موضوع توسط زاکانی، گفت: خود را شخصیت فساد ستیز معرفی کردید. این در حالیست که شفافیت در دوره شهرداری آقای حناچی گوی رقابت را از شما ربوده است. چگونه به افزایش سطح شفافیت کمک کرده‌اید؟

وی ادامه داد: چرا در دوره شما شفافیت توسعه پیدا نمی‌کند؟ بلکه کیلومترها به عقب می‌رود. جمع‌آوری زباله و وجود شبکه مافیاگونه در آن و رانتی که میان پیمانکاران شهرداری در این حوزه توزیع می‌شود. چگونه کنترل خواهد شد؟. بخش قابل توجهی از نیروی کاری که مشغول جمع‌آوری زباله است کودکان کار هستند. چگونه با فساد گسترده در این بخش مقابله خواهید کرد؟.

هیجان زده نشوید قطعا آخرش خوش است

در حالیکه آغاز جلسه شهردار تهران با دانشجویان دانشگاه شریف در فضایی آرام بود اما در برخی مقاطع نیز این جلسه با پرسش‌های برخی دانشجویان به حاشیه رانده می‌شد که با مدیریت خود زاکانی و ترتیب دهندگان جلسه کنترل می‌شد.

در میان صحبت‌های نماینده شورای صنفی دانشجویان شعارهای باشرف باشرف از سوی دانشجویان حاضر در سالن سر داده شد که مجری جلسه پیش از آغاز صحبت‌های زاکانی شهردار تهران در تشریح اینکه تعداد نمایندگان تشکل‌های دانشجویی تنها سه مورد بود، گفت: ما از نمایندگان تشکل‌های مختلف دعوت کردیم اما آنها خود قبول نکردند و در جلسه حاضر نیستند. با این حال تا آخر برنامه این آمادگی وجود دارد که بیایند و حرف‌های خود را بزنند.

در میان صحبت‌های زاکانی در خصوص قرارگیری کشورمان به عنوان سد در مقابل عملیاتی شدن خواسته‌ها و برنامه‌های آمریکا برخی از دانشجویان حاضر در جلسه به تمسخر صحبت‌های زاکانی جملاتی را عنوان کردند که زاکانی در پاسخ گفت: خوب گوش کنید ببینید آمریکایی‌ها چه می‌گویند. شب و روز می‌سوزند که نتوانسته‌اند به ما ضربه بزنند البته صد بار آسیب خوردیم ولی بلند شدیم. هیجان زده نشوید قطعا آخرش خوش است. امروز چه شده که دشمن تمام توجه خود را به کشور ما معطوف کرده و ابایی ندارد که اعلام کند می‌خواهد ایران را تجزیه کند و نمی‌خواهد در ایران پیشرفت اتفاق بیفتد و خدمت به مردم ارائه شود و تمام قد بر علیه کشور ما بلند شده است و یک مشت عناصر داخل و خارج بر اثر غفلت یا مرعوب شدن ادامه حرف او را تکرار می‌کنند.

زیاد داد نکشید گلویتان می‌گیرد

وی تاکید کرد: چه شده که امروز چنین برافروخته شده، علت این است که تمام اهدافی را که دنبال می‌کرده به شکست منجر شده، روزی بن سلمان اعلام کرد درگیری را به داخل ایران می‌بریم و اینترنشنال بلندگوی آشوب در کشور شده، او به فکر زن ما، زندگی ما و آزادی ما است! در پاسخ به این صحبت‌های زاکانی یکی از دانشجویان با صدای بلند اعلام کرد که شما به فکر هستید؟

زاکانی ادامه داد: ممنونم از اینکه درست حدس زدید. یادم باشد جایزه‌ای به شما بدهم. امروز عده‌ای در حال گرفتن انتقام از مردم و انقلاب ما هستند. ما در خدمت ملت هستیم. بی تردید عده‌ای خارج از مرزها با دروغ سعی در ایجاد اختلاف بین ما هستند و نشان داده‌اند که به هیچ کس رحم نمی‌کنند.

وی  ادامه داد: هفت دقیقه از وقت صحبت‌هایش با توجه به تعیین ۲۰ دقیقه صحبت‌های ابتدایی، باقیمانده است که منجر به اعتراض دانشجویان شد. دانشجویان اعلام کردند اینجا مناظره نیست که وقت گرفته‌اید. اینجا حرف درست و حسابی بزنید. اینجا شما باید فقط به سوالات پاسخ دهید.

در ادامه زاکانی گفت: من چون دکتر هستم توصیه می‌کنم زیاد داد نکشید گلویتان می‌گیرد و شب دچار مشکل می‌شوید. قطعا اشکال در کشور هست. هر کس بگوید نیست، یا ابله است یا خائن و هر کس بگوید اشکال هست و باید زد زیر میز ابله، خائن یا چیز دیگری است.

شما گروه فشار هستید، فرار نکنید

یکی از دانشجویان با فریاد خطاب به زاکانی گفت: این چه نظامی است که سرتا پا فساد است. وی در پاسخ گفت: اصلا اینطور نیست. نظامی که سر تا پا فساد است آمریکاست. شما تنها شعار فساد می‌دهید. من ۲۰ سال است برای مبارزه با فساد به دادگاه می‌روم. خائن کسی است که از محیط دانشگاه استفاده می‌کند. به ارکان نظام فحش می‌دهد و خائن کسی است که چاقو می‌گذارد و به درون دانشگاه می‌آید. شما گروه فشار هستید.

پس از صحبت‌های تند شهردار تهران تعدادی از دانشجویان به نشانه اعتراض سالن جلسه را ترک کردند که زاکانی خطاب به آنها گفت: شما گروه فشار هستید، فرار نکنید. بنشینید و بشنوید. با شعار و گروه فشار کسی به جایی نمی‌رسد.

مبارزه با فساد و انتصاب داماد

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تنها یک آپارتمان ۹۳ متری به عنوان سرمایه دارد، افزود: هر چیز دیگری که شما پیدا کردید برای خودتان. من موضوع مسکن را با ساخت سالی ۱۸۰ هزار واحد مسکونی دنبال می‌کنم و با راه اندازی فروش متری در صدد حل مشکل مسکن هستم. ۵۵۰ واحد برای اساتید همین دانشگاه شریف بر اساس یک توافقنامه‌ای امضاء شده مسکن خواهیم ساخت. امشب نیز با آموزش و پرورش جلسه داریم برای معلمانی که خانه ندارند. بی تردید مسکن باید از دغدغه زندگی شما بیرون بیاید.

در ادامه جلسه نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در طرح سوال خود با اشاره به شعار مبارزه با فساد در انتخابات ریاست جمهوری که توسط زاکانی مطرح شده بود، گفت: شما اعلام کردید در صورت پیروزی بستگان خود را روی کار نمی‌آورید اما به محض گرفتن سهم خود از دولت سیزدهم داماد خود را روی کار آوردید.

وی در پاسخ به این سوال گفت: در مناظرات ناظر به خویشاوندان صحبت کردم. افراد و بستگانی که برای آنها به دنبال شغل نیستم. من ناظر به برادر رئیس جمهوری صحبت کردم که امروز در زندان است و بستگانی که در کشور شبکه فسادی را شکل داده‌اند. کل مدیران در شهرداری تهران در کانون ارزیابی انتخاب شدند و ۹۷ درصد آنها نیز از درون شهرداری بودند. ناظر به حوزه فناوری تجربه‌ای داشتیم که تشخیص دادم دامادم در اینجا می‌تواند منشا جهش شود. لذا بدون حقوق حکم مشاور برای او زدم. کسی که فارغ التحصیل شریف است ولی آنقدر شرایط بالا و پایین شد که عملا مضمون درست حرف بنده که عدم ایجاد شغل برای اطرافیانم بود فهم درستی از آن منعکس نشد. لذا ایشان را برداشتم ولی هنوز هم ایشان در این زمینه به من کمک می‌کند.

حجاب تا وقتی قانون است لازم الاجرا است

زاکانی در پاسخ به پرسشی در خصوص قانون حجاب در کشور گفت: قانون حجاب قانونی مترقی است و تا وقتی قانون است لازم الاجرا است. اگر کسی دریافتی از این قانون و قانونمداری ندارد باید در چهارچوب‌های ذهنی خود اصلاح را صورت دهد. اگر ضوابط نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. مبنای این قانون اسلام است. بی تردید آرمان‌های ما آزادی‌، معنویت، استقلال و پیشرفت است. ما میانه راه هستیم ولی ما باید مقایسه کنیم خود را با انقلاب‌های بزرگ جهان.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *