امروز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

 «رکود»، بازیگر اصلی این روزهای مسکن / بازاری بدون مشتری به رغم افت نسبی قیمت‌ها

در حال حاضر می‌توان از اوضاع فعلی بازار مسکن اینطور استنباط کرد که انتظارات کاهشی در بازار ایجاد شده و عرضه بیشتری نسبت به تقاضا وجود دارد؛ البته این رشد عرضه به معنای افزایش فروشندگان نیست؛ بلکه به دلیل کاهش تعداد خریداران، تناسب بین عرضه و تقاضا به هم ریخته است.
کد خبر: 16481
زمان انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰ قبل از ظهر -
228 بازدید
رکود

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، از ابتدای خردادماه امسال که قیمت دلار کاهشی شد، بازار مسکن نیز تا حدی دچار رکود شد. بررسی‌ها از بازار مسکن در تهران از افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ‌های پیشنهادی حکایت دارد و این در حالی است که در صورت ادامه رکود معاملات، قیمت آپارتمان ممکن است کاهش بیشتری را نیز در آینده تجربه کند.

مهمترین دلایل رکود بازار مسکن

بر اساس گفته های بسیاری از کارشناسان مسکن یکی از دلایل این رکود هم به ماه محرم و صفر برمی گردد و بسیاری از خریداران از بازار مسکن کنار کشیده‌اند. خرید و فروش‌های سرمایه‌ای نیز در شرایط فعلی وجود ندارد.

در حال حاضر می‌توان از اوضاع فعلی بازار مسکن اینطور استنباط کرد که انتظارات کاهشی در بازار ایجاد شده و عرضه بیشتری نسبت به تقاضا وجود دارد؛ البته این رشد عرضه به معنای افزایش فروشندگان نیست؛ بلکه به دلیل کاهش تعداد خریداران، تناسب بین عرضه و تقاضا به هم ریخته است. در واقع بازار با افزایش حجم عرضه در برابر تقاضا مواجه شده و این شرایط را به نفع متقاضیان تغییر می‌دهد.

خروجی رکود چند ماه اخیر ارائه تخفیف از سوی فروشندگان بوده است. تخفیفی که در برخی موارد تا ۲۰ درصد هم گزارش شده؛ اما به واسطه کاهش قدرت خرید مردم این آفرها نیز تاثیر چندانی در ترغیب خریداران برای ورود به بازار مسکن نداشته است.

وضعیت مسکن در اطراف شهرهای تهران

در شهرهای اطراف تهران نیز وضعیت همین‌ گونه است و با وجود کاهش بیشتر قیمت‌ها نسبت به اواخر سال گذشته و اوایل امسال، معاملات همچنان در رکود است. به‌عنوان مثال در شهر جدید پرند که پایتخت صنعتی‌سازی کشور را یدک می‌کشد واحدهای مسکن مهر از اردیبهشت امسال تاکنون حدود ۳۰ درصد افت قیمت داشته‌اند.

واحدهای مسکن مهر این شهر تا اواخر سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۱.۶ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد، اما امروز همان واحدها ۱.۲ تا یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شده که البته مشتری هم ندارد.

یک واحد مسکن مهر با مساحت ۷۵ متر مربع در شهر جدید پرند با قیمت ۱.۶ میلیارد تومان در فایل فروش قرار گرفته است. این آپارتمان دارای انباری و پارکینگ است.

آپارتمان  ۷۸ متری دارای پارکینگ، انباری و آسانسور روشن یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان یعنی هر مترمربع حدود ۱۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

واحد مسکن مهر ۷۰ متری نیز با پارکینگ، انباری و آسانسور روشن یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده،‌یعنی هر مترمربع حدود ۱۴ میلیون تومان. همچنین قیمت یک دستگاه آپارتمان ۷۶ متری ۱.۳ میلیارد تومان اعلام شده، این واحد دارای پارکینگ، انباری و آسانسور بوده و در طبقه دوم قرار دارد.

رکود

با وجود تغییر جهت بازار مسکن که از اواخر بهار امسال شروع شد، فعالان و کارشناسان ایــن حــوزه هــر یــک دلایلی را بــرای این اتفاق بیان کــرده اند. عده ای معتقدند که در جریــان افتــادن طــرح نهضــت مســکن ملی به عـلاوه برخــورد جدی بــا بنگاه های غیــر مجــوزدار، مالیات گیــری از خانه هــای خالــی، تعییــن ســقف اجاره بها و اتمــام پروژه
مهــر از جملــه دلایلی اســت کــه شــرایط بــازار مسکن را تا حدودی به ثبات رسانده است.

ضمــن آن کــه افــت دلار و مهم تر از آن ثبات نســبی این متغیر تأثیرگذار توانســته است بازارهایــی ماننــد خــودرو و مســکن را مهــار کنــد، به طــور قطــع نــرخ ارز عاملــی مؤثر در
نــرخ تــورم به شــمار می آیــد، بدیهی اسـت رشــد تورم در همه کالاها از جمله خوراک تا مسکن تأثیر مستقیمی برجا می گذارد و موضــوع قابــل تأمل آن اســت کــه در میان همــه کالاها، مســکن به دلیل ســرمایه ای بــودن، از شــرایط تورمــی، تأثیــر بســیار بیشتری می پذیرد.

خانه بخریم یا باز هم صبر کنیم؟

اما سوالی که در این وضعیت رکودی برای فعالان حاضر در بازار مسکن پیش می‌آید، این است که اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار ملک چه از لحاظ سرمایه‌گذاری و چه از لحاظ تقاضای مصرفی است یا خیر؟

پیمان مولوی، اقتصاددان در مورد زمان مناسب برای ورود به بازار مسکن توضیح داده است: «توصیه من به افرادی که خانه ندارند، این است که هر چه سریع‌تر اقدام کنند و هر جایی هم توانستد خرید خود را انجام دهند و توجهی به شایعات در مورد شکست قیمت نداشته باشند؛ این اخبار جو روانی است. متاسفانه در بازار املاک حتی هنگامی که وارد رکود می‌شود پایین آمدن قیمت به علت ماهیت این بازار تا حد زیادی ممکن نیست.»

رکود

وی در این مورد افزوده است: «افرادی که یک خانه دارند و حالا به فکر سرمایه‌گذاری هستند، خرید ملک با دید درآمدی توصیه می‌شود. یعنی خانه‌ای بخرند که محل درآمدی از جانب اجاره داشته باشند. کسانی که بیش از یک خانه دارند نیز توصیه می‌شود خانه‌ای خارج از کشور تهیه کنند که متنوع‌سازی دارایی خود را انجام داده باشند.»

این اقتصاددان همچنین در خصوص رشد دلاری در بازار مسکن بیان کرده است: «رشد دلاری بازار املاک در پایان سال ۱۴۰۲ با همین روندی که پیش می‌رود کمتر از باقی بازارها نخواهد بود و بازدهی آن مثل بازار دلار و طلا در حرکت است. بنابراین خرید خانه برای کسانی که خانه ندارند و دریافت وام از هر طریقی برای آنها توصیه می‌شود.»

به نظر می رسد سیاست ها و رویکرد دولت به سمت باثباتی بخش مسکن رفته است، به عبارتی پس از مدت ها التهاب و آشفتگی اکنون دولت مردان درصدد سامان بخشی این بازار برآمده اند که البته موضوعی زمان بر است.

اگرچه اکنون گفتــه می شود عرضــه بیشــتر از تقاضا شـده است، امــا باید ایــن نکتــه مــورد توجــه قرار گیرد که در چند سال گذشته به دلیل تورم و بلاتکلیفی سازندگان، بخش ساخت نوساز راکد و تولیـد چندانـی انجـام نگرفتـه اســت؛ به ویــژه ساخت و ســازهایی که بــا ذائقه و نیاز این روزهای مردم هم خوان باشد.

حال اگر بازار تحرک پیدا کند و تقاضا بالا رود، به طــور قطــع عرضـه از تقاضـا عقــب خواهــد افتــاد و دوبــاره بــازار شــرایط آشــفته خــود را بازپس خواهد گرفت، بر این اساس ضرورت دارد قبل از وقوع چنین اتفاقی، مســئولان و متولیان، با جدیت بیشتر و با تدابیر اجرایی، ساخت وساز را وارد فاز رونق کنند.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *