امروز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

ریزش و رویش خانه‌های خالی

نتایج تحقیقات میدانی در حالی از رشد بیش از دو برابری تعداد خانه‌‌‌های خالی در شهر تهران حکایت دارد که در عین حال، نتایج مربوط به وضعیت خانه‌‌‌های خالی در مناطق و محلات مختلف شهر تهران به یک غلط‌انگاری پرخطر و منحرف‌‌‌کننده در حوزه سیاستگذاری مسکن پایان می‌‌‌دهد.
کد خبر: 8722
زمان انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ قبل از ظهر -
378 بازدید

اقتصاد خوب: پایش میدانی بازار مسکن تهران با هدف «برآورد حجم خانه‌های خالی» بیانگر افزایش معنادار این واحدها در فاصله قبل و بعد از جهش قیمت ملک است. گزارش تحقیقاتی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در چهار دسته از مناطق پایتخت، به‌صورت میانگین ۱۵درصد از واحدهای مسکونی در محله‌های مورد تحقیق، به‌صورت خالی (بلااستفاده) نگهداری می‌شود؛ به‌طوری‌که نرخ انجماد در دسته‌های مختلف متفاوت است. این تحقیق به یک غلط‌انگاری درباره منطقه یک پاسخ می‌دهد و در عین حال با تاکید بر افزایش این خانه‌ها در مناطق متوسط، دو علت اصلی را بررسی می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، آمارگیری جدید از وضعیت خانه‌‌‌های خالی در پایتخت، از ریزش و رویش تعداد این واحدهای مسکونی در محلات مختلف خبر می‌‌‌دهد. در عین حال، نتایج تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌‌‌دهد، تعداد واحدهای خالی از سکنه در شهر تهران با رشد ۴/ ۳ واحد درصدی در مقایسه با آمارهای رسمی مربوط به سال ۹۵، همراه شده است. این میزان رشد در برآوردهای غیررسمی، متکی به یک پیمایش ۴۵ روزه از بازار مسکن و فعالان این بازار، به دست آمده و نشان می‌‌‌دهد سهم خانه‌‌‌های خالی در مناطق مختلف شهر تهران، به طور میانگین به محدوده ۱۵درصد از کل خانه‌‌‌های پایتخت رسیده است. حجم خانه‌‌‌های خالی در شهر تهران در آمارهای رسمی مربوط به سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، معادل ۶/ ۱۱ درصد اعلام شده بود. تحقیقات میدانی دنیای اقتصاد از چهار گروه مناطق مختلف شهر تهران شامل منطقه یک به عنوان نماینده شمال تهران، مناطق ۴ و ۵ به عنوان پرتقاضاترین مناطق در معاملات خرید واجاره مسکن، مناطق جنوبی تهران و منطقه ۲۲ که در سال‌‌‌های گذشته به عنوان شهر املاک منجمد و خالی از سکنه شناخته می‌‌‌شد، نشان از افزایش تعداد خانه‌‌‌های خالی در عصر جهش و رسیدن سهم آن به محدوده ۱۵ درصدی کل خانه‌‌‌های تهران دارد.

پایش جدید خانه‌‌‌های خالی پایتخت

حدود ۶ سال بعد از انتشار آخرین آمار رسمی درباره تعداد خانه‌‌‌های خالی از سکنه در شهر تهران(آمار سرشماری نفوس و مسکن شهر تهران مربوط به سال ۹۵)،«‌دنیای اقتصاد» براساس یک تحقیق میدانی در یک پروسه زمانی ۴۵ روزه، آخرین وضعیت بازار املاک شهر تهران به لحاظ تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه را مورد پایش قرار داده است. تا پیش از انجام این تحقیق میدانی از سوی دنیای‌ اقتصاد، آمار موجود از تعداد خانه‌‌‌های خالی از سکنه شهر تهران مربوط به آمار رسمی اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران در جریان انتشار نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ بود. یافته‌‌‌های«دنیای اقتصاد» در حالی نشان‌دهنده افزایش ۴/ ۳ واحد درصدی تعداد خانه‌‌‌های خالی در شهر تهران در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۱ است که این آمار، آمار رسمی نیست بلکه در شکل پایش میدانی و براساس پرس و جو از سازنده‌‌‌ها و واسطه‌‌‌های محلی محلات گزینش شده شهر تهران در چهار گروه مناطق مختلف پایتخت، انجام شده است. در این پایش میدانی، منطقه یک به عنوان منطقه کانون تمرکز آپارتمان‌‌‌های لوکس و خریدهای سرمایه‌‌‌ای کلان، منطقه ۴ و ۵ به عنوان پرتقاضاترین مناطق شهر تهران و محل تمرکز خریدهای سرمایه‌‌‌ای، مناطق ۸ تا ۱۰ و مناطق ۱۲ تا ۱۸ تهران به عنوان نماینده مناطق جنوبی شهر تهران و منطقه ۲۲ به عنوان منطقه مصرفی خاص تهران(جوان‌‌‌ترین و غربی‌‌‌ترین منطقه پایتخت که می‌‌‌توان از آن به شهر برج‌‌‌های مسکونی تهران تعبیر کرد)، مورد بررسی قرار گرفته و آماری میدانی از حجم خانه‌‌‌های خالی در محلات گزینش شده این مناطق، استخراج شده است. اولین نتیجه معنادار این پایش، افزایش ۴/ ۳ واحد درصدی تعداد خانه‌‌‌های خالی براساس نتایج این تحقیق میدانی در زمان حاضر نسبت به آمار رسمی اعلام شده از سوی مرکز آمار در این زمینه در سال ۹۵ است.

رویش«خانه خالی» در مناطق ۴ و ۵

بررسی‌‌‌ها در حالی از کاهش سهم خانه‌‌‌های خالی در منطقه یک شهر تهران خبر می‌‌‌دهد که در مناطق ۴ و۵ شهر تهران که مناطق پرتقاضا و پرمعامله و در عین حال مناطق مصرفی شاخص در نیمه شمالی شهر تهران به لحاظ معاملات مسکن هستند، تعداد خانه‌‌‌های خالی هم‌‌‌اکنون نسبت به دوره قبل از جهش اخیر، به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

نتایج تحقیقات میدانی از محلات منتخب در این مناطق نشان دهنده رشد دست کم بیش از دو برابری تعداد خانه‌‌‌های خالی در این دو منطقه نسبت به دوره قبل از جهش مانند سال ۹۵ است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد هم‌‌‌اکنون سهم خانه‌‌‌های خالی از کل موجودی مسکن در این دو منطقه به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است در حالی که در سال‌‌‌های قبل از جهش اخیر مانند سال ۹۵ این سهم عمدتا حول وحوش ۵ درصد(یعنی معادل نرخ طبیعی خانه‌‌‌های خالی براساس استانداردهای طبیعی برای پاسخ به نیاز جابه‌‌‌جایی در بازار مسکن) بود. بررسی‌‌‌های دنیای اقتصاد نشان می‌‌‌دهد سه عامل مهم و عمده در افزایش بیش از دو برابری سهم خانه‌‌‌های خالی در این دو منطقه پرتقاضا وپرمعامله دخیل بوده است.

رویش و ریزش در جنوب

تحقیقات میدانی درباره وضعیت خانه‌‌‌های خالی در مناطق جنوبی تهران نشان از رویش و ریزش این خانه‌‌‌ها در جنوب پایتخت دارد. یافته‌‌‌های دنیای اقتصاد نشان می‌‌‌دهد در شرایطی که سهم خانه‌‌‌های خالی در این مناطق در برخی موارد در سال‌‌‌های قبل از جهش به ۵ درصد نیز نمی‌‌‌رسید اما، هم‌‌‌اکنون این سهم به بیش از ۱۰ درصد نیز در برخی از محله‌‌‌ها رسیده است. واسطه‌‌‌های بازار مسکن در این مناطق می‌‌‌گویند تعداد خانه‌‌‌های خالی در برخی از محله‌‌‌ها تا یک ونیم برابر افزایش داشته است. اما نکته مهم آن است که در سال‌‌‌های جهش، تعداد خانه‌‌‌های خالی به دلیل افزایش وزن خریدهای سرمایه‌‌‌ای در این مناطق، بیش از میزان فعلی نیز رشد کرده بود. اما اخیرا اگر چه سهم خانه‌‌‌های خالی به میزان سال‌‌‌های قبل از جهش کاهش نیافته است اما، نسبت به یکی دو سال قبل کمتر شده است.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *