امروز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

شوک شورای رقابت به بورس کالا/ سازمان بورس به دنبال عرضه خودرو

امروز شورای رقابت در دستورالعمل جدید خود، بورس کالا را از روش‌های عرضه خودرو حذف کرد. در این دستورالعمل هیچ نامی از بورس نیست و تنها نام قرعه‌کشی به چشم می‌خورد.
کد خبر: 11112
زمان انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰ بعد از ظهر -
443 بازدید
خودرو در بازار بورس

اقتصاد خوب: امروز شورای رقابت در دستورالعمل جدید خود، بورس کالا را از روش‌های عرضه خودرو حذف کرد. در این دستورالعمل هیچ نامی از بورس نیست و تنها نام قرعه‌کشی به چشم می‌خورد. البته این درحالی است که برخی از منابع نزدیک به شورای رقابت می‌گفتند که عرضه خودرو در بورس کالا با تبصره‌های خاص ادامه خواهد داشت.

در این دستور العمل آمده است بازار تمامی خودروهای سواری، خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص داده شده است و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند. این در حالی که ماهیت شورای رقابت حذف انحصار است و اکنون با ایجاد دستور العمل انحصار را تحکیم می‌کند.

شورای رقابت

در بند ۵ ماده ۵ این دستور العمل نوشته شده است که خودروسازان موظفند محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو به فروش برسانند. بنابراین می‌توان گفت که عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده است.

بر همین اساس، اسماعیل شجاعی، مشاور رئیس شورای رقابت بعد از انتشار مصوبه شورای رقابت درباره دستورالعمل تنظیم بازار خودرو در ارتباط تلفنی با شبکه خبر، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری براساس فرمول خاصی انجام می‌شود و خودرو توسط خودروسازان عرضه خواهد شد؟ افزود: مطالبی که پخش شد موضوع را اینگونه نشان می‌دهد که ظاهرا شورای رقابت با تصمیمی که اتخاذ کرده موجب این اختلال یا اشکال شده یا زیانی که سهامداران در بورس متحمل شده اند شورای رقابت مقصر است در صورتیکه اینگونه نیست.

شورای رقابت

وی اضافه کرد: شورای رقابت یک نهاد تصمیم گیرنده و سیاست گذار است و یک تنظیم گر کلان محسوب می‌شود، زیرا برنامه‌ای را که شورای رقابت در خودرو داشت سال گذشته به واسطه این که آن شورای سیاست گذاری سران سه قوه، تصمیم گیری در مورد شورای خودرو را از شورای رقابت گرفته بودند و قرار شده بود آن جا سیاست گذاری انجام بشود، اما آن امر یک ساله بود و در پایان مهرماه این دوره تمام شده بود و قاعدتا سیاست گذاری کلان در حوزه خودرو دوباره در شورای رقابت باید اتفاق می‌افتد؛ اما متاسفانه مدیرانی که تصمیم گیر در بورس کالا هستند، بدون این که از شورای رقابت کسب تکلیف و چارچوب‌های قانونی را رعایت کنند، عرضه این محصول را از طریق بورس انجام دادند.

شجاعی با بیان اینکه در کجای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟ گفت: فقط شما فکر این هستید که خودروساز زیان ده بوده حالا بردیم در بورس کالا و حالا سودده شده؟ نه، چهار سال است که قیمت خودرو را افزایش داده یا تعدیل نشده. ضمن اینکه سیاست‌های مختلفی اتخاذ شده که هم به زیان مصرف کننده و هم به زیان تولیدکننده بوده است.

سازمان بورس به دنبال عرضه خودرو

منابع آگاه در سازمان بورس گفته‌اند در پی مصوبه شورای رقابت، سازمان بورس در راستای حفظ منابع سهامداران اقدامات زیرا را پیگیری خواهد کرد:

استفسار از مجلس بابت اختیارات شورای رقابتپیگیری ابطال مصوبه‌ شورای رقابت در مرجع تجدید نظرپیگیری توقف و ابطال مصوبه شورای رقابت در دیوان عدالت اداری

سازمان بورس همواره پیگیر عرضه خودرو در بورس کالا بوده است و اکنون به واسطه شورای رقابت عرضه خودرو در بورس کالا لغو شده است. سازمان بورس به واسطه این سه اقدام می‌تواند عرضه خودرو در بازار سرمایه را به حالت عادی برگرداند و سایه شورای رقابت برای قیمت‌گذاری دستوری از سر خودرو کم شود.

شورای رقابت

 

قانون جلوی شورای رقابت را می‌گیرد؟

بر اساس ماده ۶۷ پیش‌نویس اصلاح بازار اورق بهادار تمامی شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه، نهادهای عمومی غیردولتی، صندوق بازنشستگی و همچنین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس موکلفند کلیه کالاها و محصولات تولیدی خود را که قابل عرضه در بورس است را با رعایت ضوابط مربوط در بورس‌های کالایی عرضه نمایند.

بر اساس قوانین و ضوابط عرضه خودرو در بورس کالا ادامه‌دار خواهد بود و در غیر این صورت خودروسازان در بورس به مشکل برخواهند خورد و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

البته پیش از این نیز رئیس سازمان بورس نیز در خصوص عدم عرضه خودرو در بورس کالا هشدار داده بود و به واسطه همین موضوع باید منتظر واکنش سازمان بورس ماند.

بالا و پایین عرضه خودرو

عرضه خودرو در بورس کالا سراسر مزیت است و باعث می‌شود که مردم سود کنند و زیان کارخانجات کاهش یابد. اصل ماجرا اینجاست که خودرو با قیمت پایه یا درب کارخانه در بورس عرضه می‌شود و به واسطه رقابت و تقاضای مردم، قیمت خودرو تغییر می‌کند.

حال مساله اینجاست که اگر خودرویی با افزایش قیمت در بورس فروخته شود سود حاصل آن به کارخانجات می‌رسد. درحال حاضر صنعت خودرو زیان بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی دارد و این زیان ناشی از دخالت‌ها و قیمت‌گذاری‌های دستوری است. با اوضاع پیش آمده توسط شورای رقابت، هر سال شاهد افزایش این زیان خواهیم بود.

شورای رقابت حدود ۱۰ سال است که خودرو را قیمت‌گذاری دستوری می‌کند و این موضوع باعث زیان سنگین سهامداران شده است.

هر روز یک خبر جدید از بورس و شورای رقابت می‌رسد و این موضوع باعث می‌شود که اعتماد مردم نسبت به بورس و بدنه اقتصاد کاهش یابد و در نتیجه، زیان دستوری اقتصاد ناشی از بی‌اعتمادی مردم بیش از گذشته خواهد شد.

برخی از کارشناسان می‌گویند که ممکن است سازمان بورس، چالش عرضه خودور در بورس کالا را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بکشاند.

 

 

 

 

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *