امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

مصرف انرژی در ایران دو برابر متوسط جهانی / برنامه‌ریزی دولت برای تولید سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز

هوشنگ فلاحتیان گفت: مصرف انرژی در ایران دو برابر متوسط جهانی و بسیار بیشتر از دو برابر نسبت به کشور‌های توسعه یافته صنعتی است.
کد خبر: 10099
زمان انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ بعد از ظهر -
359 بازدید

اقتصاد خوب: هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت شب گذشته در برنامه صف اول با انتقاد از مصرف بی رویه انرژی در کشور گفت: باید بپذیریم مصرف کنندگان انرژی خوبی نیستیم به طوری که در حال حاضر مصرف گاز کشور با ۸۵ میلیون نفر جمعیت معادل مصرف گاز در کشور چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر است .

وی تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی در کشور ، ۶۵۰ میلیون متر مکعب آن در بخش خانگی و تجاری و اداری مصرف می شود که مصرف بالا است از اینرو باید توجه خاصی به بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان یک نهضت ملی شود.

به گفته فلاحتیان، اگر یکی دو درجه، حرارت اماکن زندگی کم شود به اندازه دو فاز عسلویه که گاز تولید می کند صرفه جویی خواهد شد و همه مشکلات ناترازی گاز در کشور حل خواهد شد و نیاز کارخانجات که سهم مهمی در ایجاد اشتغال دارند برآورد خواهد شد.

استفاده از بخاری های جدید؛ یکی از راه های کاهش مصرف گاز در کشور

معاون وزیر نفت، استفاده از بخاری های جدید با راندمان بالای ۸۰ درصد را یکی از راه های کاهش مصرف گاز در کشور دانست و افزود: دولت برای خرید این بخاری ها بر اساس مصوبه شورای اقتصاد به ازای هر بخاری ۲۰۴ دلار مجانی به تولید کننده می دهد و به عبارتی هفت میلیون تومان به تولید کننده می پردازد تا این بخاری ها با حداقل قیمت در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

به گفته وی به رغم این یارانه پرداختی با توجه به قیمت پایین بخاری های گازی با راندمان و بازدهی کم نسبت به بخاری های گازی با راندمان ۸۰ درصدی ، مصرف کنندگان بیشتر تمایل به خرید بخاری های ارزان تر دارند که بایستی برای این مسئله راه حلی با صرفه اقتصادی پیدا کرد.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت در بخش دیگری از گفتگوی خود ضمن بررسی عملکرد وزارت نفت و وضعیت جایگاه ایران در حوزه نفت و گاز ، گفت: به رغم تحریم های اعمال شده بر کشور، صنعت عظیم نفت و گاز ایران با اتکا به دانشمندان و متخصصان داخلی به حرکت رو به جلوی خود ادامه می دهد بطوریکه در طول سال جاری توانستیم با تولید یک میلیارد متر مکعب گاز در روز رکورد تولید گاز در کشور را بشکنیم.

به گفته فلاحتیان، علیرغم شرایط تحریمی نه تنها صنعت عظیم نفت کشور اداره شده است؛ بلکه خدمات مهندسی، تعمیراتی، احداث پتروپالایشگاه ها در اقصی نقاط دنیا به نتیجه رسیده است.

برنامه ریزی دولت برای تولید سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز

معاون برنامه ریزی وزارت نفت با اشاره به برنامه ریزی دولت برای تولید سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز افزود: با توجه به نیاز متقاضیان گاز در آینده ما باید در بخش صنعت گاز کشور حدود ۸۰ میلیارد دلار در طول هشت سال آینده سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم تولید گاز را از یک میلیارد متر مکعب در روز به آستانه یک و نیم میلیارد متر مکعب برسانیم.

فلاحتیان با اشاره به قراردادهای داخلی و خارجی وزارت نفت برای جذب سرمایه گذاری ، تصریح کرد: حدود ۴۰ میلیارد موافقتنامه و قرارداد با کشورهای خارجی مبادله شده که بیش از پنج میلیارد دلار از آن به قرارداد رسیده و از آنجا که تحریم مانع سرمایه گذاری خارجی شده است تلاش بر این است که با سرمایه گذاران داخلی برای جذب سرمایه به توافق برسیم.

وی با بیان اینکه سه رکن تامین مالی، دانش و فناوری و پیمانکاری لازمه اجرا شدن طرحهای صنعت نفت ، گاز ، پتروشیمی ، پالایشگاه و نیروگاه است ، گفت : خوشبختانه در کشور دانش و فناوری و همچنین پیمانکاران متبحر وجود دارد و تنها با مشکل سرمایه مواجه هستیم که امیدواریم این مشکل نیز با جذب سرمایه داخلی رفع شود.

معاون برنامه ریزی وز ار ت نفت در بخش دیگری از گفتگوی خود به تعدادی از طرح های اجرا شده در صنعت نفت و گاز کشور اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی پتروشیمی خمین، راه اندازی واحد مرکاپتون زدایی پالایشگاه های فاز دو و سه پارس جنوبی، آغاز فعالیت نیرگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی و وارد شدن بخش بخار نیروگاه غرب کارون در خوزستان به مدار از جمله طرح هایی است که در حال جاری با تلاش مهندسان و کارشناسان داخلی به ثمر نشسته است .

به گفته فلاحتیان با بیان اینکه در صنعت پتروشیمی هم عملکرد وزارت نفت قابل توجه است، گفت: تولید محصولات پتروشیمی از ۹۰ میلیون تن در سال اکنون به ۹۵ میلیون تن رسیده است و برنامه دولت این است که تا افق ۱۴۰۴ تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۵ میلیون تن در سال برسد یعنی اینکه در آمد محصولات پتروشیمی به مرز ۳۷ میلیارد برسد که اتفاق خیلی بزرگی در کشور خواهد بود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *