امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

نا‌امیدی خرده‌فروشان از فروش کریسمس

سال‌هاست که در آستانه تعطیلی‌های پایان سال میلادی، مردم در اقصی نقاط جهان با شور و هیجان به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند و خرید کریسمس می‌کنند. در اروپا اما، امسال شرایط مثل همیشه نیست.
کد خبر: 9362
زمان انتشار: ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴ بعد از ظهر -
644 بازدید

اقتصاد خوب: در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۲، فروشگاه‌ها در اروپا خلوت‌تر از سال‌های قبلند و این همزمان است با افزایش بهای خوراک و انرژی که اعتماد مصرف‌کنندگان و برنامه‌هایشان برای خرید سال نو را مختل کرده. بسیاری از مخارج هم از نظر تعداد و هم از نظر میزان هزینه، تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند، از خرید هدایا گرفته تا شام و خوش گذرانی‌های شب عید. به نظر می‌رسد که امسال، مشتری‌ها بیشتر احتیاط می‌کنند.

«دیه‌گو گونزالز» در ایرلند زندگی می‌کند. خانواده او معمولا در طول تعطیلات کریسمس، چراغ‌های بیرون خانه را روشن نگه می‌دارند، اما امسال، شرایط فرق دارد. او می‌گوید: «حالا نهایتا ۲ تا ۳ ساعت چراغ‌های بیرون را روشن می‌کنیم، چون هزینه برق بسیار بالا رفته.» «کم بیک» نیز که ساکن دانمارک است، همین را می‌گوید. او نیز مانند بسیاری دیگر از ساکنان اروپا، امسال مبلغ کمتری را صرف خرید هدایای کریسمس کرده.

آمار‌ها حاکی است که در کرواسی، مردم پول کمتری را صرف مسافرت در تعطیلات خواهند کرد و زمان بیشتری را با خانواده و دوستان خواهند گذراند. همزمان با کاهش تردد مشتری‌ها یا اصطلاحا «پاخور» مغازه‌ها، خرده‌فروشان در اروپا با چالش مواجه شده اند. مشتری‌ها احتمالا ولخرجی نخواهند کرد و سعی می‌کنند دست به عصا راه بروند.

به‌طور کلی، ارزیابی خرده فروشان از شرایط، به‌شدت تیره و تار است. «لوبمیر کرسناک»، اقتصاددان ارشد بانکی در اسلواکی می‌گوید: «انتظار داریم که تاثیر تورم بر مخارج مشتریان، دست کم در اوایل سال نو، عمیق‌تر شود.»

تورم، هزینه‌های بالای کسب وکار و کاهش اعتماد مشتری، یک ترکیب سمی برای هر کسب وکار و شرکتی است. گرچه بازار در دوران جشن سال نو کمی جان خواهد گرفت، اما این خوشی، دوامی نخواهد داشت. خرده فروشان در حال آماده سازی خود برای باد‌های سرد زمستانند. طبق تخمین ها، خرید مشتریان در سال ۲۰۲۳ ضربه جدی‌تر از تورم خواهد خورد.

طی امسال، تورم در اروپا بالا بوده و هنوز دو‌رقمی است. در منطقه یورو، این رقم در نوامبر به ۱۰ درصد رسید و شاخص قیمت مصرف کننده در بریتانیا به ۷/ ۱۰ درصد افزایش یافت. هر دو بسیار بالاتر از نرخ هدفی هستند که رسما اعلام شده بود. قیمت بالای کالا‌های سنتی، کاهش درآمد‌ها در پنج فصل متوالی و بی‌اعتمادی مصرف کنندگان، همه و همه باعث شده که فروش کریسمس در منطقه یورو، ناامیدکننده باشد.

مشتری‌ها دل و دماغ خرید ندارند. افزایش بهای انرژی و نرخ بهره در این قاره، باعث وقوع بحرانی به نام «بحران هزینه‌های زندگی» شده؛ شرایطی که بیشتر دامن گیر قشر کم درآمد شده است. با توجه به این بی‌میلی و بحران هزینه‌های زندگی، بعید است که بخواهند پس انداز مازاد خود را خرج کالا‌های غیرضروری کنند.

در آمریکا، اما روال دیگری در جریان است. نشریه تایم در گزارشی نوشته که با وجود تورم، فروش شب سال نو در آمریکا بالا رفته. هر سال، فروش در این بازه زمانی مهم در مقایسه با ماه‌های دیگر، بالا می‌رود. اما نرخ افزایش فروش کمتر از سال قبل بوده. امسال ۶/ ۷ درصد و پارسال، ۵/ ۸ درصد.

طبق تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط تیم «اسپندینگ پالس» مسترکارت، مشتری‌ها پولی را که اوایل کرونا پس انداز کرده بودند، حالا دارند خرج می‌کنند. این تیم که کارش، تحلیل و ردیابی پرداخت‌های نقدی و اعتباری است، افزایش ۱/ ۷ درصدی فروش را پیش بینی کرده بود. رقم منتشر شده، صنعت خودرو را شامل نمی‌شود.

به نظر می‌رسد که این میزان خرج کردن، با تورم همخوانی ندارد. گرچه تورم تا حدی کاهش یافته، اما هنوز هم به‌شدت بالاست. فروش در آمریکا در بازه زمانی اول نوامبر تا ۲۴ دسامبر که دوران اوج فروش برای خرده فروش‌هاست، بالا رفته و این تا حدی به لطف افزایش فروش در بخش رستوران‌ها و پوشاک است. فروش آنلاین هم ۶/ ۱۰ درصد افزایش یافته.

به باور «استیو سادو»، مشاور اسبق مسترکارت، امسال، فصل تعطیلات برای خرده فروشان با سال‌های قبل متفاوت است. او می‌گوید: «خرده فروش‌ها تخفیف‌های سنگین گذاشته اند، اما مخارج شب عید مشتری‌ها متنوع شده. حالا که کرونا از تب و تاب افتاده، مشتری‌ها به جشن و دورهمی گرایش بیشتری پیدا کرده اند.»

مخارج مشتریان، حدود ۷۰ درصد فعالیت اقتصادی آمریکا را تشکیل می‌دهد و به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها از زمانی که تورم برای نخستین‌بار شدت یافت، یعنی ۱۸ ماه پیش، کماکان انعطاف پذیری خود را حفظ کرده و سرپا مانده اند. خرید آزادانه مشتریان، پشتوانه مهمی برای اقتصاد آمریکا خواهد بود، هرچند که به باور برخی کارشناسان، این روند نمی‌تواند ادامه یابد و مشتریان، یک روز بالاخره از پا در خواهند آمد.

همزمان با التیام نگرانی‌ها درباره تورم، اعتماد مشتری‌ها و انگیزه شان بهبود یافته. البته لازم به ذکر است که این اعداد و ارقام، کلی هستند و صنایع به تفکیک ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. مثلا رویترز گزارش داده که فروش خودرو‌های صفر در آمریکا در ماه دسامبر، کاهشی است. تعداد فروش خودرو‌های صفر، ۰۴/ ۱ میلیون بوده که در قیاس با سال قبل، ۸/ ۲ درصد کاهش یافته. وضعیت خرده فروشان، اما بد نیست.

طبق گزارش فایننشال تایمز، فروش شب عید در این بخش در قیاس با همین بازه در سال قبل، افزایش یافته. وضع بعضی برند‌ها حتی بهتر است. مثلا نایک اعلام کرده که طی بلک فرایدی و سایبر ویک، فروشش در آمریکای شمالی، افزایش چشمگیری داشته.

اما سوال اینجاست که این روال تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند؟ این سوالی است که ذهن سیاستگذاران آمریکایی را درگیر کرده. آن‌ها با نگاهی به رفتار مشتریان در اروپا، از خود می‌پرسند که «مشتریان آمریکایی تا کی می‌توانند در برابر پیش بینی‌های ناخوشایند اقتصادی مقاومت کنند؟» آیا نرخ قدرتمند خرید در دوران کریسمس، فقط دارد بحران را به تعویق می‌اندازد؟ گرچه نرخ خرید از برند‌های معروف، افزایش یافته، اما نشانه‌هایی دیده می‌شود که مشتریان، در حال محتاط‌تر شدن هستند و عواملی که باعث می‌شد به خرید ادامه دهند، در حال محو شدن هستند.

از سوی دیگر، سیاستگذاران در حال اعمال قوانینی برای بهبود شرایط اقتصادی و مقابله با تورم هستند، از جمله افزایش نرخ بهره و هزینه‌های استقراض. اما زمان می‌برد تا سیاست‌های پولی، وارد اقتصاد شوند و رفتار مشتری را تغییر دهند. این اقدامات تاکنون، تاثیر چندانی بر مخارج مشتریان نداشته. به نظر می‌رسد که آن‌ها این تصمیمات را چندان جدی نمی‌گیرند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *