امروز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

وعده‌های تکراری؛ پول‌های بلوکه دوباره آزاد می‌شود!

در میانه اجرای سیاست‌های ویژه بانک مرکزی برای مهار قیمت ارز و عرضه ارز با قیمت توافقی تنها با ثبت کارت ملی، رئیس کل بانک مرکزی باز هم وعده‌ای تکراری را مطرح کرد.
کد خبر: 5965
زمان انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ قبل از ظهر -
195 بازدید

علی صالح‌ابادی در مراسم رونمایی از چک الکترونیک اعلام کرده است که به‌زودی پول‌های ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد.

این در حالی است که در یک سال و اندی اخیر چندین بار مقامات ایران ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده را مطرح کرده‌اند؛ به‌طوری که برخی معتقدند بازار اعتماد خود را به این اتفاق از دست داده است.

برخی فعالان بازار می‌گویند اعلام این قبیل اخبار با هدف تأثیرگذاری بر روند قیمتی بازار نیز اثر خود را از دست داده است.

شهریورماه سال گذشته بود که رئیسی دستور داد باید اقدامات لازم برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده صورت گیرد. در دو سال پایانی دولت روحانی نیز اقدامات ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفت؛ اما توفیقی حاصل نشد.ایران چیزی در حدود هفت‌میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در کره جنوبی دارد و بارها تلاش برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده صورت گرفته است.

در عین حال اخباری در خصوص وجود پنج تا شش میلیارد دلار  پول بلوکه‌شده ایران در عراق منتشر شده است. بارها خبر آزادسازی پول‌های ایران در عراق منتشر شده؛ اما حمید حسینی می‌گوید ایران دسترسی بانکی به پول‌های آزادشده ندارد.

در ماه‌های اخیر بارها مقامات بانک مرکزی وعده داده‌اند که به‌زودی اخبار خوشی درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران منتشر می‌شود. حتی آزادی نمازی‌ها زندانیان دوتابعیتی از سوی برخی رسانه‌های نزدیک به شورای امنیت با ماجرای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده گره خورد اما در نهایت این موضوع تکذیب گردید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از آنکه در این سمت مشغول به‌کار شود میزان منابع بلوکه‌شده ایران را در کشورهای دیگر نزدیک به ۳۵میلیارد دلار اعلام کرده بود.

خاندوزی در این مقطع زمانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بود.به‌نظر می‌رسد گفتاردرمانی مقامات دولتی برای مهار موج جدید قیمتی در کنار ارزپاشی و فروش دلار و یورو با کارت ملی همچنان تداوم دارد؛ اما معلوم نیست بازار اثرات این گفتاردرمانی را چون گذشته به‌رسمیت بشناسد یا خیر.

دولت سیزدهم از اولین روزهای استقرار مانور سنگینی را بر آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده آغاز کرد؛ اما هرچند روابط عمومی بانک مرکزی از آزادسازی بخشی از پول‌ها خبر رسمی داد، اعلام نکرد که این منابع از کدام کشور آزادشده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *