امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

کف نرخ چک‌های برگشتی در نیمه پاییز

در میانه پاییز 1401، سهم تعداد برگشتی ها از کل چک ها برابر با 7.1 درصد بوده که کمترین میزان این شاخص در بازه دو ساله به حساب می آید.
کد خبر: 9342
زمان انتشار: ۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲ قبل از ظهر -
689 بازدید

اقتصاد خوب: روند چک های برگشتی آبان ماه امسال یک نکته مهم داشته است. در هر ماه بانک مرکزی آماری از وضعیت چک ها منتشر کرده و بررسی می کند در هر مقطع چه میزان از چک ها وصول شده یا چه سطحی از آن ها برگشت خورده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد سهم برگشتی ها از چک های مبادله ای به کف خود رسیده است.

کف چک های برگشتی در نیمه پاییز ۱۴۰۱

در دومین ماه پاییزی امسال، کل چک های مبادله ای در آبان ماه برابر با ۳۶۷ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان بوده که در این بین حدود ۳۳۳ هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان وصول شده است. یعنی در حدود ۹۰.۷ درصد. بنابراین باقیمانده از کل مبادله ها، یعنی ۳۴ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان سهم برگشتی ها بوده که معادل با ۹.۳ درصد از حیث مبلغ است.

بررسی آمار سهم برگشتی ها در ماه های مختلف نشان می دهد این کمترین میزان این شاخص در دوسال اخیر بوده است. این روند در آمار تعداد چک ها نیز قابل مشاهده است.

پایین ترین سهم تعداد برگشتی در آبان ۱۴۰۱

در بخش دیگر آمار چک ها مشاهده می شود در نیمه پاییز ۱۴۰۱، به طورکلی ۶ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۷۰۰ فقره چک مبادله شده که از این میزان ۹۲.۹ درصد آن وصول شده و ۷.۱ درصد باقیمانده برگشت خورده است.

روند آمارها از این زاویه نیز نشان می دهد در میانه پاییز امسال، کمترین سهم تعداد برگشتی از کل مبادلات در دو سال گذشته رقم خورده است. نکته مهم دیگر روند کاهشی است که در سهم تعدادی برگشتی ها به چشم می خورد.

طبق آمارها پس از آن که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سهم بالای برگشتی یعنی ۱۲.۴ درصد ثبت شد در ماه های بعد این شاخص نزولی شده و این روند را ادامه داد.

این اتفاق را برخی کارشناسان در نتیجه ابزارهای جدید در سامانه چک می دانند که موجب روند نزولی این متغیر شده است.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *