امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

بلاتکلیفی مشترکین مخابرات / معضل تکراری سرقت کابل و قطع تلفن

افزایش سرقت کابل های مخابراتی، یکی ازچالش های فعلی مخابرات و مردم است که به نظر می رسد خلأ قانون در برخورد با این سارقان بر گستره این موضوع افزوده است.
کد خبر: 11936
زمان انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳ قبل از ظهر -
2131 بازدید

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، موضوع سرقت کابل های مخابراتی موضوع تازه ای نیست و گزارش های سرقت کابل های مسی مخابراتی، حاکی از قطع ارتباط شمار بسیاری از خط تلفن ثابت در مقاطع و زمان های مختلف حکایت دارد و علاوه بر قطع خطوط ارتباطی مشترکان، «کابل دزدی» سالانه چندین میلیارد تومان به مخابرات ضرر می زند.

سرقت تأسیسات مخابراتی همواره یکی از مهمترین چالش های مردم و مسئولین بوده است. به طوری که در برخی مناطق به یک رویه پرتکرار و آزار دهنده تبدیل شده و مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. متاسفانه مدت هاست که بسیاری از شهروندان درگیر قصه تکراری سرقت کابل‌های مخابراتی هستند.

مشترکان خدمات مخابرات مکرر به کلانتری‌ها اعلام سرقت می‌کنند و گزارش می‌دهند، اما گویا سودی ندارد و در مراجعه به مرکز مخابراتی منطقه خود نیز پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنند.

مشترکین مخابرات

گویا مخابرات برای وصل مجدد ارتباط‌های قطع شده، به تجهیزات جدید و جایگزین نیاز دارد که به دلیل بالا بودن میزان سرقت‌ها و گران بودن کابل‌ها در تأمین این تجهیزات موردنیاز با مشکل روبه رو است و همین مسئله مدت زمان قطعی و انتظار شهروندان را برای رفع قطعی بسیار طولانی کرده است تا جایی که در برخی موارد این انتظار از یک سال نیز گذشته است.

یکی از شهروندان منطقه ۱۵ می گوید: «بیش از سه ماه است که تلفن ثابت منزل قطع شده و باوجود پیگیری‌های این جانب از طریق ارسال پیامک، تماس با روابط عمومی و بازرسی شرکت مخابرات هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است و کسی پاسخگو نیست.

شهروند دیگری می گوید: «با توجه به اینکه میزان سرقت کابل‌ها و تجهیزات مخابراتی به شدت زیاد است، مشترکانی که ارتباطشان قطع شده است، در لیست انتظار قرار می‌گیرند که باز به دلیل نبود کابل و تجهیزات مخابراتی اتصال دوباره خطوط آن‌ها زمان بر می‌شود.» اینکه نمی‌شود مردم به خاطر دزدان در مضیقه و مشکل باشند و نتوانند از اینترنتی که با هزینه گزاف خریداری کرده اند، استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، متاسفانه فقط در سال ۹۹ حدود ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی شرکت مخابرات سرقت شده است، عمده علت تاخیر در رفع خرابی فقط ناشی از سرقت ها نبوده است؛ بلکه، افزایش قیمت ملزومات و تجهیزات مخابراتی و متاسفانه عدم ترمیم تعرفه های مخابراتی روند ترمیم خسارات را با کندی رو به رو کرده است.

در این باره جلسات متعددی با نیروی انتظامی، استانداری ها و فرمانداری ها برگزار شده است که بتوان تا حدی از این اقدامات پیشگیری کرد. مخابرات برای وصل مجدد ارتباط های قطع شده، نیاز به تجهیزات جدید و جایگزین دارد که به دلیل بالابودن میزان سرقت ها، در تامین تجهیزات موردنیاز با مشکل رو به روست و همین امر مدت زمان قطعی و انتظار برای رفع قطعی را طولانی کرده است.

مشترکین مخابرات

چرا سارقان تا این حد به کابل‌ و جعبه‌های تلفن مخابرات علاقه دارند؟ 

احتمالا تغییر قیمت مس در بازار به صورت مستقیم بر افزایش سرقت کابل های مسی بی تاثیر نیست، موضوعی که برای بسیاری از افراد نگران کننده و آنها را دچار مشکلاتی می کند. جنس کابل ها و سیم های مخابراتی مسی است و همین مسئله باعث می شود سودجویان رغبت زیادی به سرقت آنها داشته باشند.

لزوم قوانین بازدارنده 

با توجه به حجم بالای سرقت‌ها باید تدابیر اساسی به منظور جلوگیری از این موارد و قوانین بازدارنده از سوی دستگاه‌های انتظامی و قضایی اتخاذ شود؛ اما متاسفانه قوانین در برخورد با سارقان طوری نیست که بازدارندگی داشته باشد که باید برای این مهم تدابیری اندیشید.
سرقت‌ تجهیزات مخابراتی نه تنها خسارت‌های ریالی به این بخش وارد می‌کند؛ بلکه خروج و قطعی طولانی مدت هم به بخش درآمدی مخابرات هم خسارت میلیاردی وارد می‌کند. نبود حفاظت کافی از کابل های مخابرات توسط شرکت مخابرات باعث شده که سارقان راحت تر دسترسی داشته باشند و وسوسه شوند تا آن ها را به سرقت ببرند.
سرقت کابل های مخابرات علاوه بر قطعی طولانی مدت ارتباط، نارضایتی شدید مشترکین و تحمیل  هزینه های زیاد به اموال عمومی  رادر پی دارد هزینه هایی که می‌توانست در توسعه شبکه و زیرساخت‌ها استفاده شود، به ناچار در اصلاح مسیرهای سرقتی و برقراری مجدد ارتباط مشترکین به کار گرفته می شود.
با توجه به گستردگی شبکه مخابرات تنها راه کاهش سرقت‌ها احساس مسئولیت کلیه مردم با این نگاه است که شبکه مخابرات را همانند اموال خود بدانند. و از طرفی برخورد قاطع با سارقین دستگیر شده نیز می تواند در کاهش این موارد موثر باشد.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *