امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

هوش مصنوعی، صدای مردگان را شبیه‌سازی می‌کند

استفاده از هوش مصنوعی برای تقلید صدای بازیگر فوت‌شده‌ی بازی Cyberpunk 2077، انتقادهایی را به دنبال داشته است.
کد خبر: 17742
زمان انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲ بعد از ظهر -
213 بازدید
هوش مصنوعی

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، استودیوی CD Projekt Red تأیید کرده که در محتوای قابل دانلود (DLC) اخیر بازی Cyberpunk 2077 موسوم به Phantom Liberty، از صدای شبیه‌سازی‌شده توسط هوش مصنوعی برای تقلید از بازیگری که فوت کرده، استفاده شده است.

بازیگر موردبحث، میلوگوست رچک است که صدای شخصیت دکتر ویکتور وکتور را در نسخه‌ی لهستانی بازی اصلی گویندگی می‌کرد. او در سال ۲۰۲۱ درگذشت.

خبر استفاده از هوش مصنوعی برای تقلید صدای رچک، اولین بار قبل از انتشار Phantom Liberty اطلاع‌رسانی شد؛ اما پس از انتشار بیانیه‌ای از سوی توسعه‌دهنده‌ی بازی در رابطه با این تصمیم، توجه گسترده‌ای به خود جلب کرد.

یکی از مدیران سی‌دی پراجکت رد می‌گوید که شرکت در نظر داشت نقش کامل (هم بازی اصلی و هم DLC) را با بازیگر جایگزین دوباره ضبط کند، اما برای حفظ عملکرد رچک، تصمیم گرفت صدای او را به‌وسیله‌ی هوش مصنوعی شبیه سازی کند.

بنابراین، توسعه‌دهندگان بازی به فناوری تقلید صدای استارتاپ Respeecher مستقر در کی‌یف، روی آوردند. با جلب موافقت خانواده‌ی رچک، الگوریتمی از صدای او ایجاد شد. بدین ترتیب، متنی که بازیگر بعدی می‌خواند، با صدای رچک ضبط می‌شد.

ابداعاتی از این دست در حالی رخ می‌دهند که استفاده از هوش مصنوعی در خلق آثار، تحت بازرسی شدیدی قرار دارد؛ مخصوصاً به‌خاطر نگرانی از اینکه که ممکن است شبیه‌سازی بازیگران با هوش مصنوعی، آن‌ها را از کارهای آینده محروم کند.

سندیکای بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA) به‌عنوان بخشی از اعتراضات خود خواستار جلوگیری از به‌کارگیری نسخه‌های شبیه‌سازی‌شده‌ی بازیگران در بازی‌های ویدیویی یا فیلم‌ها است.

مثال‌های متعددی از فیلم‌هایی وجود دارد که اجراهای بازیگران فوت‌شده را بازسازی کرده‌اند. نسخه‌ی شبیه‌سازی‌شده‌ی پیتر کوشینگ برای بازگرداندن شخصیت گرند ماف تارکین در فیلم Rogue One استفاده شد و کری فیشر پس از مرگ در فیلم The Rise of Skywalker در نقش لیا اورگانا حضور پیدا کرد.

فناوری Respeecher در چندین پروژه‌ی مهم فیلم استار وارز مورد استفاده قرار گرفته است. صدای لوک اسکای‌واکر جوان را برای فصل دوم از سریال The Mandalorian و صدای دارت ویدر را در سریال Obi-Wan Kenobi با اجازه‌ی جیمز ارل جونز، پس از کناره‌گیری او از ادامه‌ی کار، شبیه‌سازی کرد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *