امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد خوبشبکه خبری اقتصاد خوب

کنعانی: هر اقدام احمقانه علیه ایران با پاسخ ویرانگر مواجه خواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همچنان شاهد این هستیم که از سوی جریان‌هایی که حامی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بودند اکنون هم به دنبال تغییر جای ظالم و مظلوم هستند.
کد خبر: 17467
زمان انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳ بعد از ظهر -
192 بازدید
کنعانی

به گزارش شبکه خبری اقتصاد خوب، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، در مورد تحولات غزه و حمایت غربی‌ها از رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: تحولات مهمی در عرصه فلسطین در حال رخ دادن است. ما همچنان شاهد این هستیم که از سوی جریان‌هایی که حامی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بودند اکنون هم به دنبال تغییر جای ظالم و مظلوم هستند.

وی ادامه داد: اینکه مجدداً دولت‌های غربی مشخصاً رژیم آمریکا و تعداد مشخصی از دولت‌های اروپایی همچنان از جنگ روانی علیه ملت فلسطین استفاده می‌کنند تا ظالم را در جایگاه مظلوم قرار دهند، هرگز قابل پذیرش نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: خوشبختانه شاهد حمایت قابل توجهی از سوی کشور‌های اسلامی در این باره هستیم. حجم گسترده‌ای از افکار عمومی جهان در حمایت از مقاومت ملت فلسطین را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه ایران موضع روشنی در قبال ملت فلسطین دارد، افزود: ما موضع رسمی خود را در این باره اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: حقوق ۷۵ ساله ملت فلسطین توسط رژیم اشغالگر زیر پا گذاشته شده و کشور‌های غربی علیه مردم فلسطین ایستادند. در بیانیه تعدادی از کشور‌های اسلامی و غیراسلامی به جنایت دولت افراطی اسراییل اشاره شده است.

وی ادامه داد: رییس جمهور و وزیر امور خارجه موضع خود را اعلام کردند. در تماس امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق، پیشنهاد نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی مطرح شد. مسجدالاقصی و قدس شریف برای مسلمانان عالم حائز اهمیت است.

کنعانی درباره برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی برای بررسی اتفاقات فلسطین گفت: برگزاری نشست کمک می‌کند کشور‌های اسلامی از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی برای حمایت سیاسی و معنوی و حمایت حقوقی – بین‌المللی از ملت فلسطین استفاده کنند.

وی گفت: نحوه حمایت دسته جمعی از فلسطین در سایه برگزاری این نشست مطرح خواهد شد و کشور‌ها هستند که پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند.

کنعانی در مورد همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان گفت: در نشست‌های دوجانبه موضوعات مختلفی مطرح شده است. همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در آخرین نشست دو جانبه وزرای دو کشور مطرح شده است.

وی عنوان کرد: موضوع همکاری در زمینه‌های سرمایه گذاری‌های مشترک هم مطرح شد و در دستور کار سفیر ایران در ریاض قرار دارد. در توسعه همکاری‌های اقتصادی نیازمند زمان بیشتری هستیم. حتی در نشست وزیر خارجه کشورمان با ولیعهد عربستان، این موضوع مورد اهتمام ولیعهد عربستان نیز بوده است.

کنعانی افزود: از سرگیری فعالیت و برگزاری اجلاس‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تشکیل کمیته هماهنگی و پیگیری همکاری‌های اقتصادی مورد توجه امیرعبداللهیان قرار گرفت که مورد حمایت همتای عربستانی قرار گرفت. در این چارچوب موضوع همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک مطرح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد لغو بازی الاتحاد و سپاهان، تصریح کرد: این یک موضوع فوتبالی است و باید در چارچوب ساز و کار‌های ورزشی دنبال شود. انتظار داریم AFC هم به طور حرفه‌ای عمل کند و نظر خود را صادر کند.

کنعانی درباره سفر مقام آذربایجانی به تهران، گفت: این سفر در استمرار مقامات عالی دو کشور و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و موضوع تحولات قفقاز بود. گفتگو‌ها و مشورت‌های خوبی صورت گرفت. اتفاق نظر برای بازگشایی سفارت وجود دارد ان‌شاالله سفارت آذربایجان هم فعالیت خود را در تهران آغاز خواهد کرد.

کنعانی درباره ادعا آزادسازی مبالغ ایران و ارتباط آن با حمله حماس به رژیم اسرائیل تصریح کرد: ملت فلسطین از توانایی و اراده لازم برای دفاع از خود و استیفا حقوق ضایع شده خود، برخوردار است. طرح اتهامات و اظهارات درباره ایران و نقش ایران، با انگیزه سیاسی و شکست سنگین اسراییل و ترمیم هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی و توجیه حمایت غرب و رژیم آمریکا و توجیه ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: نمی‌توان در برابر ۷۵ سال جرم و جنایت علیه ملت منطقه و رژیم امریکا و رژیم انگلیس تفکیک قایل شد. حمله اخیر در پاسخ به اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی در هتک حرمت به مسجدالاقصی و قدس شریف و جنایت روزمره علیه ملت فلسطین است. طرح ادعا درباره ایران و حزب الله، مسئولیت بین المللی انگلیس و امریکا را کم نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اینکه میگویند امریکا، می‌خواهد ناو هواپیمابر بر به آب‌های مدیترانه گسیل کند، حماس هم اعلام کرد این اقدام به معنای مشارکت عملی در تعرض به حقوق ملت فلسطین است. گسیل سلاح‌های امریکایی و حمایت مالی سنگین امریکا از رژیم صهیونیستی، همه نشاندهنده حمایت از این رژیم و علیه ملت فلسطین است.

کنعانی در مورد سرنوشت برجام نیز گفت: برجام توافق چندجانبه است و همه ملزم به پذیرفتن تعهدات هستند و تعهدات متوجه همه اعضا است. این آمریکا و دیگر اعضا بودند که از مسئولیت خود شانه خالی کردند. اطلاعات به روز شده درباره کمیسیون مشترک برجام ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری رزمایش مشترک ایران و آذربایجان در دریای خزر نیز گفت: جزییاتی ندارم. در چارچوب همکاری‌های مشترک دو کشور سازوکار‌هایی قبلاً وجود داشته است. در بعد همکاری‌های نظامی نشست‌های خوب و سازنده‌ای داشتیم. اگر نیاز باشد ستاد کل نیرو‌های مسلح توضیحاتی بیشتری ارائه خواهند داد.

وی درباره دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در عمان اظهار کرد: تاریخ مشخصی برای برگزاری مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده وجود ندارد. مسیر دیپلماسی کما فی السابق باز است و مذاکرات می‌تواند به صورت غیرمستقیم یا از طریق واسطه‌ها انجام شود.

هر اقدام احمقانه علیه ایران با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی، گفت: هر اقدام احمقانه‌ای با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود و اگر می‌توانند از خود در صحنه فلسطین دفاع کنند.

کنعانی در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری واضح و روشن است. کشور‌هایی که به دنبال عادی سازی روابط هستند باید این پیام را دریافت کنند.

وی ادامه داد: با همه کشور‌های اسلامی و منطقه‌ای، موضوع فلسطین و حمایت از مردم فلسطین و خطر‌های عادی سازی را مطرح و نسبت به عادی سازی هشدار و توصیه‌های خود را به کشور‌های دوست و جهان اسلام، اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آزاد سازی پول‌های بلوکه شده کشورمان نیز، افزود: دسترسی به دارایی‌های خود داریم. من جز به جز و روز به روز در جریان خرج مبالغ قرار ندارم. کار در همان چارچوب دنبال می‌شود. مراجع ذیربط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هستند که باید اطلاع رسانی کنند.

کنعانی درباره زلزله در افغانستان و موج جدید مهاجرین افغانستان به ایران بیان کرد: برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنم. سفارت ما در افغانستان اطلاعاتی را فرستاد. هلال احمر ایران نیز وارد شده است. تیم امداد و نجات ایران با تجهیزات امدادی وارد افغانستان شدند. تیم امداد و نجات ایران در افغانستان حضور دارد و فعال است. توسط آقای امیرعبداللهیان تبادل نظر با امیرخان متقی انجام شد. افغانستان باید امکانات ویژه آماده کند و از جوامع بین المللی کمک بگیرد. ممکن است آوارگانی به ایران بیایند. این پیش فرض است و من درباره مفروضات صحبت نمی‌کنم.

وی در مورد سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه گفت: موضوع سفر رئیس جمهور یکی از برنامه‌هایی است که در چارچوب مناسبات دوجانبه کشور قرار دارد، اما هنوز تاریخ قطعی آن تعیین نشده است.

کنعانی در مورد تروریستی خواندن حملات حماس توسط برخی کشور‌ها گفت: کشور‌هایی وجود دارند که جای ظالم و مظلوم را تغییر می‌دهند. ایران از حقوق ملت فلسطین برای آزادی سرزمین شان حمایت می‌کند چرا که حقوق ملت فلسطین سالهاست که نقض شده است. این حمایت فراتر از حمایت‌های ایران است چرا که کشور‌های دیگری نیز از مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند. موضوع فلسطین موضوعی انسانی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سناتور آمریکایی و تهدید ایران گفت: طرف‌های تهدید کننده باید متوجه مسؤولیت‌های حقوقی و بین‌المللی خود در ارتباط با انجام تهدید علیه دیگر اعضای جامعه بین‌المللی و سازمان ملل باشند. بدانند که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دفاع از امنیت ملی و حقوق ملت ایران هیچگاه دست بسته نبوده و همواره محکم و قاطع و پشیمان کننده عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آزادی زندانیان ایرانی در عمان نیز گفت: در چارچوب سفر سلطان عمان به تهران و گفتگو‌هایی که با رییس جمهور صورت گرفت موضوع آزادی زندانیان ایران در زندان‌های عمان مورد گفتگو قرار گرفت که سلطان عمان وعده مثبتی دادند. روز گذشته نشست کنسولی دو کشور را در سطح مدیران داشتیم که در همین راستا اعلام کردند به زودی تعدادی از زندانیان ایرانی را آزاد خواهند کرد.

وی در مورد شناساندن شهید سلیمانی به عربستان که تا دیگر شاهد رفتار‌هایی همچون فوتبال از آن‌ها نباشیم، گفت: شهید سلیمانی قهرمان ملی ما در مبارزه با تروریسم است و چهره ایشان چهره ناشناخته شده‌ای نیست.

کنعانی در مورد همکاری ایران و آذربایجان در خصوص عبور کریدور آذربایجان از ایران نیز گفت: این موضوع جدید نیست. ایران در طول ۳۴ سال گذشته برای همکاری با آذربایجان خاک خودش را و کریدور خودش را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

وی گفت: در همین چارچوب همکاری‌ها هم ادامه دارد، اما با توجه به شرایط جدید منطقه امکان برقراری همکاری جدید متناسب با جغرافیای جدید هم وجود دارد و طرف آذربایجانی هم درخواست همکاری با ایران را مطرح کرده و مورد استقبال ایران قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: سفر آقای بذرپاش و افتتاحیه پل جدید در همان چارچوب و استمرار همکاری ایران و آذربایجان و کریدور ارتباطی است. ما اساساً از بحث همکاری‌های حوزه ترانزیت و کریدور‌های منطقه حمایت می‌کنیم، اما تاکید کردیم که کریدور‌ها باید ناظر به احترام حاکمیت کشور‌ها و قوانین بین المللی صورت گیرد.

وی گفت: در خصوص موضوعات دوجانبه هم آقای بذرپاش با همتای خود گفتگو‌های خوبی انجام دادند. همچنین دیدار خوبی هم با آقای علی اف انجام شد و موضوعات مختلف در سطوح مختلف مطرح و دنبال شد.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *